Elke organisatie moet zelf bepalen wat de beste employee experience is die zij wil bieden. Wie de employee experience op een hoger plan wil brengen, moet deze verankeren in de kaders van de organisatie. Deze kaders zijn de purpose (de bijdrage aan een betere wereld), de visie (wat je organisatie wil bereiken op de langere termijn), de kernwaarden (je onveranderlijke DNA) en de pay-off (klantbelofte) van de organisatie.
Als de employee experience moet bijdragen aan het succes van de organisatie, moet wel duidelijk zijn waar de organisatie ‘voor staat’: waarin de organisatie zichzelf succesvol vindt, anders dan in geld verdienen. Want klanten én medewerkers gaan houden van organisaties die hun hart raken met hun why. De employee experience moet bijdragen aan de organisatiepurpose en de kernwaarden verdiepen, medewerkers
gelukkig maken en de bedrijfsresultaten versterken.
Medewerker op de eerste plaats
De aandacht voor de employee experience zet de medewerker op de eerste plaats en stelt zijn behoeften centraal. De medewerker is het startpunt om de employee experience te verbeteren. Haal informatie uit medewerkersonderzoeken en ga frequent en uitgebreid met medewerkers in gesprek. Betrek eventueel ook oud-medewerkers of afgewezen sollicitanten in deze gesprekken, die je een-op-een kunt houden of via panelbijeenkomsten. Luister naar de reden waarom de medewerkers bij je werken. Wat zij belangrijk vinden in het werk. Wat hun drijfveren zijn. Wat zij ervaren op het werk. Hoe zij zich echt voelen en waardoor zij dit gevoel krijgen. Wat zij vinden van de cultuur, de employee journey, de communicatie, de systemen waarmee ze werken en de inrichting van de werkplek. Waar worden ze gelukkig van op het werk en waarvan juist helemaal niet? En breder: hoe ziet hun leven eruit? Het werk is daar immers maar een onderdeel van. Welke invloed hebben werk en privé op elkaar?
Wat levert een goede employee experience op?
Een goede employee experience levert meer op dan alleen werkgeluk. Volgens werkbelevingsexpert Jacob Morgan (2017) zijn organisaties met een positieve employee experience productiever, innovatiever en creatiever. Dat levert 66 procent minder verzuim en 40 procent minder verloop op. Ook de omzet en de winst profiteren. Computergigant IBM deed internationaal onderzoek naar employee experience onder ruim 23.000 medewerkers in 45 landen (2016). Hieruit bleek onder meer dat medewerkers die hun werkbeleving een hoog cijfer geven, beter scoren op productiviteit en kwaliteit van het werk. Bovendien zijn ze twee keer zo vaak geneigd om meer te doen dan wat er van hen wordt verwacht.
Werken aan employee experience loont de moeite. Maar let op: je zult van een koude kermis thuiskomen als je werkgeluk (alleen) wilt verbeteren als een soort ‘truc’ om tot betere bedrijfsresultaten te komen. Alleen die organisaties die daadwerkelijk en oprecht het werkgeluk van medewerkers willen vergroten, zullen uiteindelijk positieve bedrijfsresultaten bereiken.
Bron: Handboek werkgeluk
Door: Ad Bergsma, Onno Hamburger, Erwin Klappe