Duurzame concurrentievoordelen zijn concurrentievoordelen die worden behaald door middel van duurzaam ondernemen. Tevens blijken deze voordelen ook zelf duurzaam te zijn, wat de continuïteit van de organisatie vergroot.
MVO-beleid levert duurzame concurrentievoordelen op
Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die maatschappelijke doelen nastreven door voortdurend creatief en innovatief te zijn om de concurrentie voor te blijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als een bedrijf een degelijk MVO-beleid of een degelijk duurzaamheidsbeleid heeft, kan dit duurzame concurrentievoordelen opleveren. Hierdoor kan MVO, dat in eerste instantie een kostenpost is, als investering worden gezien en kan het betreffende bedrijf door middel van een beter imago profijt hebben van een MVO-beleid.
Definitie
-
Duurzame concurrentievoordelen zijn concurrentievoordelen die worden behaald door middel van duurzaam ondernemen.
MVO creëert naast de maatschappelijke doelen (waarden voor buiten de organisatie) ook winst, doordat consumenten kritischer zijn geworden over de producten, hoe deze gemaakt worden en onder welke omstandigheden dit gebeurt (Ketelaar & Reinhoudt, 2006). Het model dat in maatschappelijk en duurzaam ondernemen centraal staat, is het Triple-P-model van Elkington. Het in een juiste balans brengen van de drie P’s (People, Planet, Profit) levert voor ondernemers winst op op langere termijn. Hiermee dragen MVO en duurzaamheid niet alleen bij aan een duurzame samenleving, maar ook aan de concurrentiepositie van bedrijven die actief hiermee bezig zijn.
Imagoverbetering
Dit komt doordat ze vaak zowel intern als extern het signaal afgeven dat zij zich inzetten voor de samenleving. Klanten, aandeelhouders en andere stakeholders waarderen dit gedrag, waardoor het imago van het betreffende bedrijf door de duurzame concurrentievoordelen op dit punt verbetert (Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, 2009).
Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen
Door: Jan Jonker