Bedrijven hebben de mond vol van duurzaamheid en groene ambities, maar het wordt nog steeds in weinig boardrooms gezien als kernonderdeel van de strategie. Men is er wel mee bezig, maar ziet het voornamelijk als een verplichting vanwege de aankomende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een gemiste kans, aangezien bedrijven die duurzaamheid effectief integreren in hun strategie, niet alleen bijdragen aan een betere planeet, maar ook concurrentievoordelen kunnen behalen. Consumenten kiezen immers steeds bewuster voor duurzame producten.
Jong Talent
Vooral de jongere generaties, zoals Generation Z, hechten veel waarde aan duurzaamheid en willen werken bij een onderneming waar dit serieus wordt genomen. Dat is een essentieel gegeven in een tijd waarin bedrijven moeite hebben om jong talent aan te trekken en te behouden. Duurzaamheidsinitiatieven die echt impact maken en zichtbaar zijn binnen en buiten de organisatie, helpen om deze belangrijke groep werknemers meer verbonden te laten voelen met de organisatie.
Verantwoordelijkheid van de CEO
Steeds vaker zien we dat jonge werknemers afhaken bij een onderneming als blijkt dat de duurzaamheidsrapportage een zaak is van de CFO. Dit wordt gezien als signaal dat het wordt gezien als slechts een financiële rapportageverplichting. Zij menen dat dit binnen echt duurzame organisaties een taak van de CEO zou moeten zijn. Zo wordt duidelijk dat het gezien wordt als een strategische prioriteit en niet slechts als een compliance-kwestie.
Valkuil
Het huidige politieke klimaat in Nederland lijkt ruimte te bieden voor een minder strikte benadering van duurzaamheid. Dit is echter een valkuil, waarmee bedrijven hun toekomst op het spel dreigen te zetten. Men doet er goed aan om een signaal af te geven dat duurzaamheid een kernwaarde van de onderneming is, ondanks politieke verschuivingen. Een diepgaande integratie van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie is niet alleen een ethische keuze, maar ook een zakelijke noodzaak. Het is hoog tijd dat men het in de bestuurskamer ziet als een kans om te groeien en een positieve impact te maken.
Bron: Boer&Croon