Digitalisering is niet een (nieuw) onderdeel van de economie, het ís de economie. Het is ‘business as usual’. Bedrijven die zich aan de digitale wereld weten aan te passen, boeken 26 procent meer winst dan hun peers, zo blijkt uit onderzoek van MIT Sloan Management. Wat doen deze bedrijven om zichzelf, de supply chains en hun markten opnieuw uit te vinden? Vier aspecten blijken cruciaal.
-
Klantverwachtingen overtreffen
Geen enkele transformatie is moeilijker dan de serviceverwachtingen van klanten die grote digitale kracht hebben, te overtreffen. Hun verwachtingen gaan verder dan gebruikersgemak. Ze verwachten nu proactieve ervaringen. Big data is een van de enablers van proactieve klantverwachtingen.
Een mooi voorbeeld is van Daimler Trucks in Detroit, VS. Stel dat je een krap rijschema hebt en er gaat een lampje branden, terwijl het eerste service station op 100 mijl ligt. Wat doe je dan? Rij je door en hoop je maar dat het net goed komt en riskeer je een dure reparatie, of bel je een servicewagen, waardoor je veel tijd verliest?
Big data is een van de enablers van proactieve klantverwachtingen.
De Virtual Technician van Daimler is een telematica-oplossing die de performance van een truck vastlegt voor, tijdens het nadat een fout is opgetreden. De data worden naar Daimler’s mission control gestuurd voor een snelle analyse. De technici kunnen de chauffeur meteen advies geven of hij kan doorrijden of dat hij beter kan stoppen en op een service monteur kan wachten.
Lees ook: De 5 stappen van digitale transformatie
-
Productverbeteringen
Succesvolle bedrijven integreren hun producten en diensten in slimme oplossingen. Soms rekken ze de industriegrenzen op en creëren ze in feite heel nieuwe industrieën.
Schindler is getransformeerd van liftfabrikant naar ‘mobility solutions company’.
Zoals bijvoorbeeld liftfabrikant Schindler. Van liftfabrikant zijn zij getransformeerd naar ‘mobility solutions company’. Ze bieden hun technologie aan in diverse sectoren zoals gezondheidszorg, hotels. Kantoren, winkelcentra en sportcentra. De slimme liften verzamelen voortdurend data via sensoren. De data worden geanalyseerd waardoor onderhoudsmeldingen gedaan worden, lang voordat de lift er echt mee ophoudt.
-
Samenwerken om te innoveren
Bedrijven moeten innovatiever worden om beter in te spelen op de sterk concurrerende, mondiale zakelijke omgeving. Samenwerken is onmisbaar bij innovatie, zowel binnen een bedrijf als daarbuiten, met klanten, partners, start-ups, universiteiten en onderzoekscommunities.
Bedrijven bouwen ecosystemen waarbinnen ze samenwerken, over bedrijfs-, keten- en industriegrenzen heen.
Bedrijven zoals Amazon, PayPal, Apple en Microsoft bouwen ecosystemen om samenwerkende, ditiale netwerken te bouwen. Ze gaan veel verder dan lineaire ketens en bieden extra producten en diensten aan hun klanten. Ze moeten er ook voor zorgen dat hun producten compatible zijn en goed kunnen samenwerken met de producten pf diensten van andere bedrijven.
-
Leiderschap
Bedrijven moeten hun structuur en cultuur opnieuw uitvinden om met de nieuwe marktomstandigheden en businessmodellen om te gaan. De hierarchische organisaties van de 20e eeuw voldoen niet meer. De bedrijven die in staat zijn zich aan te passen, maken de culturele omslag van ‘Mad Men’ naar ‘Math Men’.
De bedrijven die in staat zijn zich aan te passen, maken de culturele omslag van ‘Mad Men’ naar ‘Math Men’
Beslissingen zijn steeds meer gebaseerd op data, dan op vaak verkeerde opvattingen van senior executives. Deze bedrijven nemen data scientists aan om organizational learning te bevorderen. Zij baseren hun beslissingen op algoritmes, artificial intelligence en robotica.
Kloof tussen technologie en mensen
Er ontstaat een kloof tussen de zich snel ontwikkelende digitale technologieën en mensen, die het tempo nauwelijks kunnen bijbenen. Effectieve organisaties ontwikkelen is de grote uitdaging van deze tijd. De bedrijven die zich al aan het aanpassen zijn, leiden de weg.
Bronnen: MIT SLoan Management & HBR
Lees ook: Digitale transformatie vereist een ‘reset’ in het managementdenken, interview met Stephan van den Broek, mede-auteur van Management in Singularity, Van lineair naar exponentieel management.
Stephan van den Broek is tevens een van de sprekers van het 11e Sigma Jaarcongres Procesmanagement.