Het meest voorkomende probleem in digitale transformatie is dat er een kloof bestaat tussen de wereld van de digitale experts en de strategische leiders van bedrijven. Digitale experts zijn vaak jonge mensen die zich als specialisten ontwikkelen. Ze spreken niet dezelfde taal als de (vaak oudere) bedrijfsleiding.
Aan het woord is Joris Merks- Benjaminsen, auteur van het boek ‘Digitale denkers aan het werk‘. ‘Digitale experts krijgen vaak niet of niet snel genoeg de belangrijke onderwerpen op de agenda. Digitale verandering gaat daardoor te langzaam. Dat betekent dat er ruimte ontstaat voor disruptie door nieuwkomers in de markt. Voor de digitale experts van het bedrijf is het frustrerend om steeds tegen muren aan te lopen.’
Met de juiste inspanningen van beide kanten kan dit voorkomen worden.
De generatie tussen millennials en babyboomers
Joris: ‘Ik ben geboren in 1976 en ben daardoor exact een generatie tussen de millennials en babyboomers in. Dat is voor digitale transformatie heel nuttig, want millennials zijn de generatie die geen leven zonder internet kent; de babyboomers zijn doorgaans de C-Levels van grotere bedrijven. De helft van mijn leven verliep zonder internet en de helft met. Ik ben jong genoeg om nog in contact te staan met millennials en hun uitdagingen te snappen en oud genoeg om te kunnen samenwerken met C-levels.
Millennials zijn de generatie die geen leven zonder internet kent.
Dat is een kans om een brug te slaan tussen de partijen en te helpen digitale kennis op een gezonde manier te verspreiden in organisaties. In mijn werk als European Head of Curriculum Design van Google Digital Academy ontwikkel ik daarom masterclasses en opleidingen waarin digitale experts en C-Levels samen de strategie voor digitale transformatie vormgeven.’
Ben je een C-Level? Filter de digitale ondernemers niet je bedrijf uit!
Als jong digitaal talent te vaak tegen muren loopt in organisaties, kunnen er twee dingen gebeuren:
- ze besluiten zich erbij neer te leggen en verliezen de behoefte om de omgeving te veranderen, of
- ze besluiten te vertrekken naar een ander bedrijf waar hun ondernemende geest meer vrijheid heeft.
Deze opties zijn dodelijk voor bedrijven. De veranderkracht verdwijnt geleidelijk uit de organisatie en deze raakt in feite verlamd. Het is dan slechts een kwestie van tijd voordat de business ingehaald wordt door nieuwe spelers.
Ben je een millennial? Pas je hoe dan ook niet aan de status quo aan!
Voor de jonge digitale talenten is alleen het eerste scenario een probleem. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die staan te springen om mensen met digitale veranderkracht. Die mensen zijn heel moeilijk te vinden, dus er is altijd een plek voor je als je dat talent hebt.
Er zijn genoeg bedrijven die staan te springen om mensen met digitale veranderkracht.
Jonge professionals denken vaak dat de seniorleiders van bedrijven niks om digitaal geven en dat ze de rem op transformatie zijn. In mijn gesprekken met C-Levels blijkt echter zonder uitzondering dat digitale transformatie overal hoog op de agenda staat. Digitale experts die weten hoe ze de organisatie om hun heen kunnen veranderen en hebben daarom een hoge marktwaarde. Juist die waarde gooi je weg als je jezelf aanpast aan de status quo. Blijf dus altijd een ondernemer!
Digitale transformatie kun je leiden vanaf elke plek in een organisatie
Digitale denkers aan het werk is een carrièregids voor jonge digitale talenten. Het helpt je om een leider van digitale transformatie te worden, ongeacht de plek die je in een organisatie hebt. Als je weet waar je heen wilt en je bent in staat mensen te mobiliseren, dan ben je een leider. Daar heb je geen formele autoriteit voor nodig.
Het boek helpt je je passies en talenten te vinden, want dat zijn de krachtigste bronnen van informele autoriteit en je krijgt er de energie van om door muren heen te breken.
Het boek biedt tools om in complexe en vaak politieke situaties toch je doelen te bereiken. Het geeft daarnaast C-Levels een kans om over de schouders van millennials mee te kijken naar de uitdagingen die ze tegenkomen. Met die kennis kunnen bedrijfsleiders gericht nadenken hoe ze een omgeving kunnen creëren waar jong talent zich gesteund voelt in het interne ondernemerschap, zodat de veranderkracht in de organisatie optimaal benut wordt.
Joris Merks-Benjaminsen brengt digitale experts en bedrijfsleiders samen om een toekomstgerichte strategie te ontwikkelen. Hij werkt als European Head of Curriculum Design bij Google Digital Academy en ontwikkelt masterclasses en trainingen om professionals en ondernemingen te helpen in hun digitale transformatie.
Met zijn verfrissende manier van denken won hij prijzen als de Dialogue Marketeer of the Year 2012, de Grand Prix des Etudes Marketing 2008, de Gold European Design Award 2013 en de Hans du Chatinier Award 2001. Zijn boeken Schizofrene Marketing, over de integratie van online- en offline marketing en Online Brand Identity ontvingen beiden de marketingliteratuurprijs (2013 en 2015).Â