In een aantrekkende economie is de vraag naar talent enorm. Niet geheel verrassend woedt er een ware war on talent. Medewerkers hebben de organisaties voor het uitkiezen. Meer en meer gaan medewerkers staan voor datgene waarvan ze vinden dat ze er recht op hebben. Niet door in opstand te komen, maar door te kiezen voor werkgevers die in hun ogen wel goed voor ze zorgen. En ondanks de technologische revolutie is het succes van een organisatie nog steeds het resultaat van menselijk handelen.
Het blijkt echter dat de instituties die we met elkaar hebben gebouwd, de afgelopen decennia maar moeilijk in staat zijn gebleken om te zorgen voor bevlogen medewerkers. Hier ligt een grote uitdaging voor organisaties: het realiseren van een cultuur waar mensen willen zijn in plaats van waar ze moeten zijn. Uit onderzoek van Effectory onder 600.000 medewerkers blijkt dat slechts een derde van de Nederlandse professionals bevlogen is in hun werk. Omdat bevlogenheid van medewerkers bepalend is voor succes, ligt hier een grote uitdaging. Dat gaat niet zomaar; het vergt inspanning en bewuste keuzes. Organisaties stoppen veel tijd en geld in bijvoorbeeld marketing en sales, terwijl ze maar weinig bewust en structureel bezig zijn om de bevlogenheid van hun werknemers te verbeteren. Een gemiste kans.