Misschien heb je ooit zelf gekozen voor het kwaliteitsvak. Of heeft het vak jou gekozen. Hoe dan ook, het vak dat je nu uitoefent, zal er over tien jaar totaal anders uitzien. Net als je carrièredoelen.
Uit een onderzoek door de ASQ en de IAQ (International Academy of Quality) vorig jaar, kwamen de belangrijkste vraagstukken en veranderingen naar voren die kwaliteitsprofessionals moeten managen en leiden. Het maakte ook duidelijk over welke kennis en vaardigheden kwaliteitsprofessionals moeten beschikken om hun carrière te bevorderen.
Veranderingen
Volgens het onderzoek zijn dit de belangrijkste veranderingen waar we voor staan:
- Nieuwe technologieën leveren enorm veel data op, maar organisaties zijn onvoldoende in staat om er de juiste gegevens uit te halen om te verbeteren.
- Er zullen nieuwe ‘disruptors’ blijven komen die bedrijven blijven opschudden. Ze zullen nieuwe manieren van waardecreatie blijven introduceren.
- Babyboomers verlaten de werkvloer, bedrijven moeten nieuwe manieren bedenken voor de ontwikkeling van hun medewerkers.
- Er zullen steeds meer nieuwe leiders komen met weinig ervaring.
- Lokale producten zullen langzaam maar zeker steeds meer gewaardeerd gaan worden.
- Artificial Intelligence zal een steeds grotere rol gaan spelen in producten, processen en in de levens van mensen.
- Kwaliteitsmanagement zal moeten strijden voor geld en middelen; organisaties hebben moeite om toegang te hebben tot het topmanagement.
Kansen voor kwaliteitsprofessionals
Het goede nieuws is dat kwaliteitsprofessionals niet totaal uit beeld zullen verdwijnen. Waar liggen de kansen?
- Kwaliteitsprofessionals moeten deel gaan uitmaken van de hoogste managementregionen. Ze zullen ook hun leiderschapsvaardigheden moeten ontwikkelen.
- Kwaliteitsprofessionals moeten innovatiever en creatiever worden en goed begrijpen hoe de business werkt.
- De meeste kwaliteitsprofessionals hebben nooit geleerd hoe data te analyseren en te duiden. Ze hebben dus meer opleiding en training nodig in statistiek voor gevorderden.
- Er is meer aandacht en focus nodig op foutenanalyse, root cause en preventieve maatregelen.
- Kwaliteitsdenken moet ook worden toegepast op andere functies in de organisatie, zoals planning, marketing, ondersteuning en het uit de markt halen van producten.
- Opleidingen en training in kwaliteitsmanagement moeten verder gaan dan het leren problemen op te lossen en waarde te creëren.
Hoe komen we daar als professie?
Volgens de onderzoekers hebben kwaliteitsprofessionals deze vaardigheden nodig:
- Zakelijk inzicht en leiderschap
- Kritisch denken en analyseren
- Goede prestaties van werknemers en culturele veranderingen
- Procesmanagement
- Innovatie en verbeteren, kennis van tools
Wat is er nieuw?
De meeste resultaten uit het onderzoek zijn niet nieuw, ze zijn al uit eerdere onderzoeken naar voren gekomen. Er was wel één verrassing: het maakt niet uit op welk continent of in welk land je woont. Overal ter wereld hebben kwaliteitsprofessionals dezelfde kennis en vaardigheden nodig om relevant te blijven en vooruitgang te boeken.
Overal ter wereld hebben kwaliteitsprofessionals dezelfde kennis en vaardigheden nodig om relevant te blijven en vooruitgang te boeken.
Uiteraard zijn er verschillen, maar de vraagstukken waar organisaties voor staan, en de vaardigheden die kwaliteitsprofessionals nodig hebben om deze aan te pakken, zijn wereldwijd grotendeels dezelfde. Dit kan een voordeel zijn wanneer het gaat om investeringen in wereldwijde supply chains en samenwerken met internationale partijen.
Hoe kom jÃj daar, kwaliteitsprofessional?
Om te beginnen moeten bedrijfsleven en onderwijsinstituten samen werken om de juiste programma’s en curricula samen te stellen. Maar het meeste werk ligt op de schouders van de kwaliteitsprofessional zelf.
Het ontwikkelen van zakelijk inzicht en de juiste taal spreken zijn vaardigheden die het gat zullen dichten tussen kwaliteit, de werkvloer en de C-suite.
Iedere professional zal voor zichzelf moeten uitzoeken waar hij of zij de nadruk op wil leggen. Hoewel het onderzoek uitwijst dat meer kwaliteitsprofessionals deel zouden moeten uitmaken van het managementteam, is dat niet voor iedereen het meest wenselijk of zelfs haalbaar. En dat is prima. De basisvaardigheden en de kennis zoals hierboven beschreven is echter wel noodzakelijk om waardevol te blijven in elk bedrijf. Het ontwikkelen van zakelijk inzicht en de juiste taal spreken zijn vaardigheden die het gat zullen dichten tussen kwaliteit, de werkvloer en de C-suite.
Bron: ASQ & IAQ
Lees hier meer artikelen over het vak van kwaliteitsprofessional.Â