Kwaliteitsprofessionals zouden zich meer bewust moeten worden van wat ze in wezen zijn: interne consultants. Dat zegt Jim L. Smith, kwaliteitsprofessional met bijna een halve eeuw ervaring in een Fortune 500 onderneming.
De meeste mannen en vrouwen die werkzaam zijn op kwaliteitsgebied, werken eigenlijk al als interne consultant. Maar meestal zien ze hun werk niet als zodanig, maar eerder in termen van bijvoorbeeld trainer, opleider of beheerder van het kwaliteitsmanagementsysteem.
Zo’n beperkte beroepsopvatting is onterecht, zegt Smith, want kwaliteitsprofessionals zijn als geen ander geschikt om samen met collega’s van welke afdeling dan ook verbeteringen te helpen identificeren.
Ook is het jammer voor hun werkgever, die wel bereid is flink te betalen voor externe adviesbureaus, maar die ondertussen niet inziet dat de eigen kwaliteitsprofessionals zeer gekwalificeerd zijn voor het bedenken van verbeterplannen, het geven van gefundeerde adviezen en het duiden van de organisatiecultuur.
De grondslagen van de kwaliteitsprofessie zijn zeer breed; ook hebben hun beoefenaren grote kennis van de eigen organisatie. Daarom heeft een kwaliteitsprofessional die zich graag betrokken ziet als adviseur bij het strategisch planningsproces grote kans van slagen.
Werk aan je waarde
Voor kwaliteitsprofessionals die hun waarde voor de organisatie willen vergroten om zich verder te ontwikkelen tot allround interne consultant, volgen hier de belangrijkste aandachtspunten:
– Kom vanachter je bureau vandaan en ‘go where the action is’.
– Observeer waar een proces verbetering behoeft.
– Speur naar bottlenecks, plekken waar materiaal in afwachting van verdere verwerking zich blijft ophopen, of andere nonconformities.
– Praat met mensen op de werkvloer.
– Zoek samenwerking met andere afdelingen.
– Blijf je creatieve en innovatieve potentieel (en ook dat van anderen) verder ontwikkelen.
– Breng je kennis en inzichten onder de aandacht van het senior-management.
– Benader collega’s om samen positieve verandering te veroorzaken.
– Wees niet bang voor falen.
– Geef ook de credits aan anderen als zij succes hebben.
– Blijf voortdurend (de grenzen van ) je werk opnieuw uitvinden.
Bron:Â qualitymag.com