Welke rol spelen duurzame netwerkrelaties in onze business modellen? Nieuwe Business Modellen (NBMs) gaan over meer dan alleen geld en inhoud. Het gaat vooral over houding en verhouding.
‘De simpelste onderneming’, met de ‘simpelste’ netwerkrelaties is een willekeurig gezin. De ouders hebben het goed met elkaar, doen datgene waar ze blij van worden en dat werkt door op de kinderen. De buurvrouw met haar baby, die even geen baan heeft, zorgt op woensdagen voor de buurkinderen en voor het avondmaal. Ze oogst veel lof voor de maaltijd, het scheelt energie en het is nog gezelliger ook, zo samen. De buurvrouw krijgt als dank de auto het hele weekend te leen. Iedereen blij.
Complexer is een buurtcoöperatie die ‘samen redzaam’ beoogt te zijn. De notie:’ wij zijn de dragers van elkaars problemen én oplossingen’, vertaalde zich al snel in: ‘als ieder doet waar hij of zij goed in is, we elkaar wat gunnen, botje bij botje leggen en allemaal ook leren vragen wat we nodig hebben, moeten we er komen als buurtcoöperatie….’
Het probleem van de één (tuin omspitten), bleek voor de ander een zegen (lekker buiten werken). Vragen rond ‘Hulp bij huishouden’ – door tal van formele partners één op één geleverd – worden nu gecombineerd en uitbesteed aan de coöperatie.
De lokale economie krijgt een ‘boost’: mensen komen uit de uitkering, uit de armoede en voelen zich weer van betekenis. De gemeente zet ‘maatschappelijke aanbesteding’ meer in en ook de woningcorporatie zorgt voor opdrachten. De formele zorgpartners snappen gaandeweg dit ‘anders organiseren van werk’ en focussen zich weer op hun kerntaken.
Wat bepaalt de kwaliteit van de verbinding?
In termen van BNP gebeurt er in bovenstaande voorbeelden weinig. In termen van geluk en zingeving des te meer. Met weinig financiële middelen, maar met de goede (ver)houding kun je ver komen. Maar wat bepaalt nou de kwaliteit van de verbinding?
Een aantal factoren speelt een rol:
- (gekozen) wederzijdse afhankelijkheid: samen kun je meer dan ieder voor zich: 1+1=3
- hoe diverser de groep, hoe robuuster het netwerksysteem kan zijn, mits je bereid bent elkaar te leren verstaan. Dat vraagt tijd en zorgvuldige aandacht.
- ingebouwde autonomie in verbondenheid. Voorbeeld: ZZP’ers die samen een bedrijfsruimte delen en elkaar inhoudelijk de bal toespelen omdat ze aanvullende diensten bieden.
- waarden: eerlijkheid, integriteit, vertrouwen, respect, transparantie, gelijkwaardigheid en wederkerigheid.
- ‘inclusiviteit’: je lost het samen op.
In NMBs is iedereen vrager én aanbieder. Veel mensen weten echter niet (meer) wat hun werkelijke behoefte is.  En vaak weten we niet meer vanzelf wat wij anderen kunnen bieden.
Duurzame netwerkrelaties vergen meer aandacht voor het belang en de waarde van (ver)houding(en) in duurzame business cases.
Ken jij de werkelijke zin en betekenis die jij wilt geven aan je leven, je werk, aan de samenleving? Hoe bepaal je de waarde van wat je biedt? Is denkkracht meer waard dan doekracht? Hoe kunnen we hierover verbindend communiceren?
Bron: Dr. Anne Stijkel, duurzaamnieuws.nl