Snelle vorderingen in technologie hebben sommige vergezochte fantasieën uit het verleden werkelijkheid gemaakt. Hoe hebben deze ontwikkelingen het vak van de kwaliteitsprofessional beïnvloed? Wat zal de rol zijn van de kwaliteitsprofessional van de toekomst?
In 1998 publiceerde Quality Progress een artikel over de ‘tools of the next generation’. Er werd voorspeld dat de kwaliteitsfunctie en kwaliteitsanalyses geautomatiseerd zouden worden. Hoe zou de rol van de kwaliteitsmanager er in de toekomst gaan uitzien?
Een zichtbare trend is de opkomst van een nieuw, gerelateerd vakgebied: data science. Data scientists gebruiken datamanagement tools en software om uit enorme online databases affiniteiten te onderzoeken en voorspellingen te doen. Deze evaluaties ondersteunen de organisatorische besluitvorming. Dit biedt inzicht in (niet: mogelijkheden voor) de toekomst.
Little data
Organisaties gaan hun data-analysebronnen steeds meer in twee delen splitsen: strategische inzichten ontwikkelen (data science) en de dagelijkse operatie managen (kwaliteit).
Organisaties gaan hun data-analysebronnen steeds meer in twee delen splitsen: strategische inzichten ontwikkelen (data science) en de dagelijkse operatie managen (kwaliteit).
Dit verandert de perceptie van de waarde van kwaliteitsmanagement. Het roept vragen op over het belang van ‘little data analysis’, dat focust op real-time issues en problemen. Het moet ervoor zorgen dat processen stabiel zijn en dat er consistente kwaliteit geleverd wordt. Veel van dit soort controlemechanismes kan ook geautomatiseerd worden. Kunstmatige intelligentie wordt hierin een steeds grotere factor.
De evolutie van kwaliteit
Waarom hebben we nog steeds kwaliteitsprofessionals nodig? Hoe kunnen we besluitvormers ervan overtuigen dat ‘little data-analytics’ de kwaliteitsmanagers en big data niet kunnen vervangen?
Laten we eens kijken naar de geschiedenis van de industrie en die vergelijken met de geschiedenis van kwaliteit om te begrijpen hoe onze principes, methoden en hulpmiddelen zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld. Kwaliteit 4.0 is de passende evenknie van Industrie 4.0.
+ Kwaliteit 1.0 dateert van duizenden jaren geleden en beschrijft de vroegste wortels van het kwaliteitsberoep.
+ Het idee van Quality 2.0 kwam voort uit de industriële revolutie. Deze periode wordt vaak Taylorisme genoemd, zoals beschreven door Fredrick W. Taylor in zijn boek uit 1911.
+ Quality 3.0 kwam voort uit de tijd van Taylor tot het einde van de 20ste eeuw en werd gestimuleerd door Walter A. Shewhart’s interpretatie van de vorderingen in de natuurkunde. Hij paste ze pragmatisch toe op de productieomgeving, wat hij beschreef in zijn boek uit 1931, Economic Control of Quality og Manufactured Product, dat de hoeksteen van Quality 3.0. werd.
+ Kwaliteitsfunctionarissen van vandaag moeten (leren) omgaan met de nieuwe methoden van onderzoek en ontwikkeling. Het kwaliteitsdenken moet worden opgenomen in het ontwerp van holistische bedrijfssystemen die de bedrijfsvoering en de operatie ondersteunen. De moderne kwaliteitsprofessional moet de juiste vaardigheden en competenties hebben om mee te gaan in de digitale managementwereld.
Lessen voor de toekomst
Wat zal de toekomst brengen? Kunnen we op basis van wat we nu weten lessen trekken? We doen een poging.
- De nadruk zal verschuiven van de operationeel georiënteerde taak om kwaliteit te verbeteren, naar een meer holistische aanpak van kwaliteit in de hele organisatie. Kwaliteitsmanagement zal op gelijke hoogte staan als financieel management in organisaties. Kijk maar naar het Toyota Management System, dat verder gaat dan het bekende Toyota- Production System.
- Het onderscheid tussen kwaliteitsprofessionals en data scientists zal verdwijnen en vervangen worden door een nieuwe aanpak die we ‘collaborative analytics’ zouden kunnen noemen. Dit voegt alle continu verbeteringsacties samen in een geïntegreerde, cross-functionele en organisatiebrede methode. Collaborative analytics heeft aandacht voor zowel de technologische aspecten van het productiesysteem als de menselijke kant van de organisatie.
Het onderscheid tussen kwaliteitsprofessionals en data scientists zal verdwijnen en vervangen worden door een nieuwe aanpak die we ‘collaborative analytics’ zouden kunnen noemen.
- De tools voor data-analyse zullen verder ontwikkeld worden om nieuwe manieren van dataverzameling mogelijk te maken. Hiermee worden big data-methoden gecombineerd met little data analyses om potentiële oorzaken en patronen vast te stellen (Deming’s analytische benadering). Veel nieuwe analysemethoden zullen worden geassocieerd met deze verandering.
Het belangrijkste is dat kwaliteitsprofessionals leren een strategische aanpak te ontwikkelen, die organisaties kunnen implementeren om succesvol te blijven. Tegelijkertijd moeten zij blijven focussen op het verbeteren van kwaliteitsmethoden en -tools. Kwaliteitsprofessionals dienen in staat te zijn om meer inzicht te krijgen in en waarde te generen uit data. Ook moeten zij kwaliteitssystemen kunnen ontwikkelen die precies passen bij de eigen organisatie. Knippen en plakken van aanpakken uit het verleden voldoen niet meer.
Bron: Gregory H. Watson, Quality Progress, March 2019.