De inspirerende uitgave De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer is 21 april tijdens het event van Managementboek uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar.
Antropologen hebben zich lang afzijdig gehouden van organisatiecultuur en het veranderen daarvan. De Corporate Tribe rekent hiermee af. Braun en Kramer nemen ons mee op een reis langs verre, vreemde volkeren, met onbekende gewoontes en gebruiken. Teruggekeerd van deze reis kijken we met nieuwe ogen naar onze eigen organisatie. Weg van de hype dat ‘alles helemaal anders moet’, laten auteurs zien dat de uitdagingen waar managers nu voor staan tegelijkertijd nieuw zijn en eeuwenoud. Het boek biedt nieuwe handvatten om de complexiteit van betekenisgeving, gewoonten en spelregels in organisaties te onderzoeken, te duiden en te herijken. Uit het juryrapport: ‘Het boek dat bij alle managers, of ze nu werken voor de overheid of in het bedrijfsleven, nieuwe vensters op hun organisatie opent. Het boek waar je helemaal ingezogen wordt, en waarvan je zegt als je het aan het einde dichtslaat: Ik wil meer.’De Corporate Tribe analyseert allerlei rituelen uit den vreemde waar we veel van kunnen leren. Zoals die van een indianenstam in Brazilië. Jongens worden daar rond de pubertijd het dorp uitgejaagd om vier maanden lang in een boshut het leven te ontdekken. Ze leren jagen, doen oorlogsdansen, ervaren wat alcohol doet. Het is een liminale overgangsfase – een tussenstap.
Danielle Braun: ‘In het Westen denken we dat alles in tweeën gaat: van oud naar nieuw, van ist naar soll, van 2016 direct naar 2022. Er moet direct zekerheid zijn. Feitelijk is dat stom. Verandering vindt juist plaats “in het ondertussen”. Gebruik die tussenfase om te leren hoe iets moet, hoe je omgaat met veranderingen. Onzekerheid is een volstrekt natuurlijke staat bij verandering, al voelt het vervelend. Durf als manager te zeggen: het duurt even, het doet misschien pijn, maar het komt wel goed.’
Bron: Managementboekvanhetjaar.nl.
Boek: Danielle Braun & Jitske Kramer – De corporate tribe: organisatielessen uit de antropologie