De juiste mensen in je start-up team kunnen, vooral in de allereerste fase, het verschil maken tussen ongeëvenaard succes en gênante mislukkingen.
De beste oprichters en leiders weten dat succes niet van één persoon komt, maar van een team van professionals en branchedeskundigen die samenwerken om iets nieuws te creëren.
1. Een financiële expert
Simpel gezegd, financiën zijn ingewikkeld. Het kan al moeilijk zijn om je eigen belastingen te begrijpen, de financiën van een startup zijn al helemaal ingewikkeld. Door vanaf het begin een financiële expert aan het team toe te voegen, blijven de financiële gegevens up-to-date. Het vermindert ook de druk op de oprichter van de start-up.
Een goede financieel expert kan helpen de stress te verminderen bij de oprichter.
Een goede accountant kan bovendien helpen met alle aspecten van het opzetten van een bedrijf, niet alleen de financiële kant ervan. Accountants hebben bijvoorbeeld praktische juridische ervaring en vaak jarenlange ervaring met andere klanten in de branche.
2. Een marketingdirecteur
Een marketingstrategie is essentieel voor de groei en het algehele succes van een start-up.Een goede marketingdirecteur bepaalt mede de toon van het bedrijf, creëert levensvatbare marketingstrategieën en bedenkt nieuwe initiatieven voor outreach-programma’s. Hij of zij werkt samen met andere specialisten binnen het team om de marketing van het bedrijf te ontwikkelen. De marketingdirecteur leidt een kleiner team van marketingprofessionals.
3. Een branche-expert
Je bent misschien de oprichter van de start-up, maar dat maakt je nog geen expert. Als je net begint in een branche, weet je veel minder van de branche dan je misschien denkt. Uiteraard moet iedereen binnen het team de branche goed kennen, maar het loont om één echte branchedeskundige aan te stellen.
Uiteraard moet iedereen binnen het team de branche goed kennen, maar het loont om één echte branchedeskundige aan te stellen.
Deze persoon beschikt over gespecialiseerde kennis over de branche, heeft jarenlange ervaring en veel contacten. Kortom, hij of zij is beter uitgerust om bij te blijven met ontwikkelingen en veranderingen in de branche.
5. Een creatieveling
Deze persoon zal een strateeg, analist en visionair zijn die je start-up kan helpen zich verder te ontwikkelen. Als creatief denker kan hij of zij nieuwe ideeën bedenken voor de producten of services van je start-up, nieuwe richtingen bedenken of oplossingen voor praktische problemen.
Als en strateeg zal hij of zij manieren kunnen bedenken om visie te ontwikkelen. Creatieve geesten zijn doorgaans ook analytisch en kunnen problemen zien voordat ze zich voordoen en samenwerken met het team om ze op te lossen.
5. Een innovator
Je denkt misschien dat de creatieveling ook de innovator is in je start-up. Dat kan, maar toch is het belangrijk dat er een toegewijde vernieuwer is in je team. Een innovator heeft namelijk niet de taak om creatief te zijn als het gaat om het product of de dienst. Een innovator heeft de taak om nieuwe en creatieve manieren te vinden om dingen te doen en de start-up efficiënter te maken.
Hoewel je creatieve geest echt geweldige ideeën kan hebben, is het de innovator die de ideeën op vernieuwende manieren kan uitvoeren.
Je eigen rol als oprichter
Je vraagt je misschien af wat jouw rol moet zijn. Het is tenslotte jouw start-up.
Jij bent de teamleider, de persoon die de projecten in het bedrijf als geheel ziet. Je houdt toezicht op de ontwikkeling van producten en diensten, veranderingen in strategie en openbreken van nieuwe markten. Je draagt bij aan het creëren van een productieve werkomgeving waarin je team kan floreren en je start-up tot een succes te maakt. Zonder jou zou je team niet bestaan en zouden je projecten maar een idee in je hoofd zijn.
Bron: Innovationmanagement.se, Michael Deane
Leestip:
https://www.sigmaonline.nl/2018/03/start-up-officers-geven-ruimte-aan-start-ups-binnen-overheid/