Creatieveling gezocht! Net zoals veel organisaties zijn wij ook op zoek naar creatieve mensen, die out-of-the-box-denken, of buiten de lijntjes kleuren, innovatieve oplossingen voor de klant bedenken, of processen op een ongebruikelijke manier onder de loep nemen. Van harte welkom zijn die creatieve duizendpoten.
Maar voordat je als creatieve duizendpoot aan de slag kunt, moet je wel eerst een gebruikelijke CV inleveren, omdat HR anders geen goed overzicht heeft van wat je allemaal kunt. En zorg dat je een papiertje hebt, want een opleiding is een harde eis, ook voor de creatieve autodidact. Dus heb je geen normaal CV, en geen opleiding, dan val je al af.
Mocht je tot de creatieve mensen behoren die én een normaal uitziend CV, én een regulier diploma hebben, dan mag je op gesprek. Dan draag je gewoon representatieve kleren, jasje-dasje, of een keurig mantelpak, want anders heb je niet de goede uitstraling. Stel geen vraagtekens bij de vragen die je krijgt, want je moet wel in ‘het plaatje’ van de managers passen.
Beluister deze Column:
Regels en richtlijnen
En mocht je met al je creativiteit deze rondes ook overleefd hebben, dan kun je aan de slag. Nou ja, niet gelijk natuurlijk. Eerst moet je je door het personeelshandboek worstelen, met daarin allemaal regeltjes en richtlijnen. Vervolgens krijg je een inwerkprogramma waarin je leert hoe het hier gaat, en leer je werken volgens de programma’s die er zijn. De software die jij graag wilt gebruiken, dat kan niet, want die staat niet op de lijst. Er is wel een gratis vergelijkbaar programma dat bijna hetzelfde werkt, dus daar kun je jouw creatieve dingen ook wel in doen.
Maar dan kun je écht aan de slag. Hop aan het werk, maar je moet als het even kan die creatieve dingen wel tussen 9 en 5 bedenken. En even sporten overdag om je creativiteit aan te wakkeren dat kan niet. Sporten doe je maar in je eigen tijd. En die oplossing die je vorige week hebt bedacht, die staat wel heel ver van de realiteit waarmee we hier in deze organisatie werken, dus misschien kun je die wat downgraden, zodat het beter past.
Geen uitzonderingen
En kun je deze rapportages ook even invullen, zodat we zicht krijgen op welke creatieve oplossingen je per week allemaal bedenkt en hoeveel tijd dat kost. Dan kunnen we dat in een proces gieten, en vervolgens als een olievlek uitrollen, zodat het voor de hele organisatie bruikbaar wordt. En nee, die procedure kan niet voor jou aangepast worden, we kunnen geen uitzonderingen maken natuurlijk. Stel je voor dat iedereen dat zou willen, dan zou het een mooie boel worden hier. Maar kun jij trouwens een presentatie geven over hoe je creativiteit kan toepassen binnen onze afdeling? Denk je er dan aan dat je dit keer wel ons standaard-template gebruikt?
En, oh ja, ik kreeg nog een soort klacht binnen over jou. Je schijnt de systemen te omzeilen, en stappen in ons proces over te slaan. Daar wordt die afdeling een beetje zenuwachtig van, dus als je het iets meer gestructureerd kan doen? Oh, heb je een andere baan gevonden? Wat gek, want we wilden echt heel graag een creatief persoon, maar aan de andere kant merkten we wel dat jouw output wat tegen viel, ondanks dat we als organisatie toch de randvoorwaarden goed hebben ingevuld. Nou ja veel succes, in je nieuwe baan dan, dank voor je inzet, dan gaan wij op zoek naar een nieuwe creatieveling, die beter bij onze organisatie past.
Door: Eduard van Brakel
Eduard is eindredacteur van Management Impact. Ook schreef hij samen met Bas Kodden het boek Leidinggeven is omgekeerd opvoeden. Alle gebeurtenissen in deze column heeft hij in de praktijk ondervonden. Niet persé bij dezelfde organisatie, maar dat had in sommige gevallen wel gekund.