Als je merkt dat alle ideeën in en rond dezelfde onderzoeksgebieden vallen, is het tijd de grenzen van je denken op te rekken. Het perfecte moment om de Creatieve Matrix te gebruiken.
Het doel van ideevorming is het denken en de ideeën van iedereen in het team te verruimen, om iets te creëren dat groter is dan de som der delen. Alleen, zonder context en oefening vinden de meesten van ons het lastig om voorbij wat we kennen (of onder de douche hebben bedacht) te gaan.
Daarom is de Creatieve Matrix bedacht. In essentie is de Creatieve Matrix een tool die helpt nieuwe ideeën op te wekken op het kruispunt van afzonderlijke categorieën. Deze tool draait helemaal om divergerend denken. Het mooiste is dat je je eigen Creatieve Matrix kunt ontwerpen, op basis van jouw designcriteria, de markt waarin je speelt, of de klanten die je bedient (of wilt bedienen).
Het raster
Om je eigen Creatieve Matrix te ontwerpen, teken je een raster op een whiteboard of groot vel papier, met niet meer dan vijf rijen en vijf kolommen. Geef het een onderwerp of centrale vraag mee: hoe zouden we …?
Ken aan elk van de kolommen een klantsegment toe (bestaand of nieuw). Ken aan elk van de rijen een bepaalde technologie, praktische oplossing of waardepropositie toe. Je kunt de laatste kolom en/of rij ook openlaten, als ‘wildcard’-categorie om losse ideeën op te plakken.
Vul de cellen in
Nu je de matrix hebt, is het tijd voor ideevorming! Laat iedereen, door elkaar en snel, met behulp van sticky notes zoveel ideeën als hij/zij maar kan bedenken toevoegen aan de cellen in de matrix. Woorden zijn prima, plaatjes zijn beter! Het doel is om elke cel van de Creatieve Matrix met minimaal één idee te vullen.
Om mensen te stimuleren meer ideeën te bedenken, geef voor elke sticky note een punt. De hoogste totale score wint.
Wanneer elke cel is ingevuld en de tijd om is, is het tijd alle ideeën te bespreken. Ga met elkaar om de matrix heen staan alsof het een schilderij is. Nadat iedereen ruimschoots elkaars werk heeft kunnen bekijken, laat je ieder individu zijn favoriete idee (of top 2) kiezen. Selecteer vandaaruit, als team, de meest veelbelovende ideeën om mee verder te gaan.
Bron: Ontwerp betere business, door Patrick van der Pijl, i.s.m. Justin Lokitz en Lisa Kay Solomon, Vakmedianet, Deventer
Lees ook het nieuwsbericht over Ontwerp Betere Business.