Debat over de vraag of de NS schadevergoeding moet uitkeren aan slachtoffers en nabestaanden van de Holocaust omdat ze mensen naar de concentratiekampen heeft vervoerd. In ‘How to be Gay’ interviewt Margriet van der Linden de Britse homoseksuele George die excuses van de Britse regering krijgt aangeboden omdat hij in zijn jonge jaren vanwege zijn geaardheid in de gevangenis heeft gezeten. Ik struin door oude fotoboeken en kijk met gemengde gevoelens naar de foto’s van mijn toen nog heel jonge kinderen; lekker zwart geschminkt voor 5 december.
Zijn de situaties hetzelfde of verschillend? De drie gebeurtenissen rijgen zich aaneen in mijn hoofd en de vraag laat mij niet met rust: kan je terugkijkend tot een her-evaluatie van je culturele mores komen? En zo ja… wanneer zeg je dan sorry en wanneer niet? Als antropoloog ben ik opgeleid tot een cultuurrelativistisch mens. Ik heb geleerd dat wat in de ene cultuur volstrekt normaal is, ergens anders gek kan zijn. En dat dat in cultureel opzicht een gelijkwaardig standpunt is. Al spreekt de ene moraal je wellicht meer aan dan de andere. Een begrip als ‘universele normen en waarden’ of ‘fundamentele mensenrechten’ is altijd wat lastig voor antropologen. Want wie bepaalt die dan? En wat als ze strijdig zijn, zoals de vrijheid van mensingsuiting en de vrijheid van godsdienst? Cultuurrelativisme en moraal: lastige combi. Vanuit dat cultuurrelativistische standpunt is het ‘normaal’ dat in Engeland homoseksualiteit verboden was, en dat dat nu niet meer zo is. Twee culturele werkelijkheden. Twee tijdsbeelden, met een verschillende set van normen en waarden. Gelijkwaardig, al vertelt je gevoel iets anders. Als ik vanuit mijn huidige culturele mores terugkijk op de oude homohaat, ervaar ik die als volstrekt verwerpelijk. En is het een heel goed idee dat de Britse regering excuses maakt, al dan niet gepaard gaand met een financiële vergoeding aan George. Maar hoe eerlijk is dat? Kan je met de moraal van nu een oordeel vellen over beslissingen van toen? Hoever terug mag je oordelen en moeten daar dan consequenties aan vast zitten? Tot hoever terug moet je eigenlijk sorry zeggen? Als we nu zeggen dat we toen ‘gek’ waren, meet je je eigenlijk een soort arrogante Übermensch beschaving aan. Dan zeg je dat de mens steeds wijzer, intelligenter en moreel hoogstaander wordt. Dat jouw cultuur het beste is. En als je dat dan mag doen over vroeger, dan mag het hier en nu misschien ook wel. Kan je hard oordelen over de cultuur van een ander volk, ras, tribe, groep. En we weten allemaal waar dat toe kan leiden…