Voordat je een groot veranderingsinitiatief gaat uitvoeren, moet je volgens professor organisatiegedrag Dan Cable (London Business School) een checklist met zeven vragen beantwoorden. Je weet dan of jouw organisatie klaar is voor verandering.
Checklist verandermanagement
-
Hoe groot is de verandering?
De basis van verandering bestaat vandaag de dag uit heel veel kleine veranderingen in menselijk gedrag – in plaats van een handjevol grote organisationele veranderingen. Het gaat erom dat honderden of duizenden individuen zich anders gaan gedragen. Hoe gaat het personeel reageren?
Medewerkers zijn sceptischer, bewuster, meer sophisticated, cynischer, hoger opgeleid – en stellen vaker kritische vragen – dan ooit. Ze willen ook voelen dat wat zij doen echt een bijdrage levert, wat veel hogere eisen stelt bij het realiseren van verandering.Hoe ga je geïntegreerde verandering creëren?
Het is essentieel dat uiteenlopende manieren van denken en diverse perspectieven tot één ding worden samengesmeed. De gedragspatronen van de individuele medewerkers moeten cumuleren tot een substantiële organisatieverandering. Dat lukt alleen als de honderden kleine individuele veranderingen coherent zijn en dezelfde richting in gaan. Dat roept om leiding.Hoe ga je de verandering leiden?
De moderne, alerte medewerker heeft een ander type leider nodig. De oude top-downstijl werkt niet meer. Verandering is nu meer een groepsactiviteit die van beneden naar boven gaat. Wat een ander leiderschapsmodel vereist.Hoe ga je ‘verandering’ reframen?
Medewerkers hebben inmiddels zo veel veranderingen om hun oren gekregen dat verandering een vloek is. Leiders moeten mensen coachen en pushen om door te zetten, ook als ze het nieuwe gedrag aanvankelijk oncomfortabel vinden en vrezen dat de nieuwe richting een mislukking wordt.Welke veranderverhalen ga je delen?
Storytellling is een krachtig gereedschap. De verhalen moeten hoop bieden en laten zien dat de medewerkers als groep individuen hun eigen leven, dat van de organisatie en misschien zelfs de wereld kunnen verbeteren. Blijf benadrukken, steeds weer opnieuw, dat ze zich moeten blijven richten op het eindresultaat.Staan mensen centraal in je veranderstrategie?
Je kunt alleen een organisatie ontwikkelen die veranderingsbereid is via een psychologische benadering – niet via een strategische. Verandering draait om de mensen in de organisatie: zÃj realiseren het, zÃj moeten in verandering geloven en het willen.
Bron: London Business School Review
Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive