De succesverhalen die je in het boek Business Model Shifts maar ook online en in andere media vindt, laten innovatieve bedrijven van hun beste kant zien, alsof ze geen fouten maken en nooit verkeerd gokken, alsof het makkelijk is om ideeën om te zetten in levensvatbare nieuwe business die complete markten ontwricht. Maar kant-en-klaar succes bestaat niet.
In de praktijk betekent innoveren hard werken en is de weg naar succes lang en vol obstakels. Zelfs in de casestudy’s die we hier presenteren, zie je dat de achtergrondverhalen, die we in veel gevallen achterwege laten vanwege ruimtegebrek of andere redactionele afwegingen, vol zitten met missers en constante pivots. Dat wil zeggen, als je continu toekomstige waarde wilt creëren, leveren en vastleggen, moet je tijd en resources blijven investeren in de vernieuwing van je businessmodellen.
Shift voor shift veranderen
Het is niet alleen belangrijk om je te realiseren dat zoiets als kant-en-klaar succes niet bestaat, maar ook om te focussen op één businessmodel tegelijkertijd in plaats van op een soort veelzijdige ‘big bang’ waarmee je alles ontwricht. Sterker nog, voor de meeste bedrijven die een shift willen (of moeten) maken, is het nuttiger om klein te beginnen, met één enkele shift waarvan iedereen kan leren, en zo te ontdekken wat werkt, wat niet werkt en uiteindelijk wat klanten nodig hebben en willen.We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, een shift maken met je businessmodel is lastig. Er is lef en doorzettingsvermogen voor nodig. Bij innovatie en shifts gaat het erom dat je nieuwe klantbehoeften ziet en ontdekt en dat je experimenteert om uit te vinden wat werkt en nog vaker wat niet werkt. Boven alles gaat het bij shifts om de klanten. Wat heb je aan een businessmodel als je geen klanten hebt of ze niet kunt vasthouden?
Business Model Shift
Een businessmodelshift kun je definiëren als een bewuste en systematische stap richting meer relevantie en waarde voor klanten, met de groei van je organisatie als gevolg. Een gewaagde shift kan zelfs resulteren in compleet nieuwe business-modellen. Vaker echter beginnen shifts als kleine stapjes binnen een bestaand businessmodel die langzaam uitgroeien tot compleet nieuwe manieren om waarde en relevantie te creëren.
Zes wegen naar nieuwe waarde voor klanten
In dit boek bespreken we zes verschillende shifts die stuk voor stuk een structurele tekortkoming in het huidige economische systeem tackelen. Dit zijn weliswaar individuele shifts die specifieke patronen volgen, maar het is belangrijk om te vermelden dat ze, net zoals de individuele bouwstenen van businessmodellen, steeds (anders) kunnen worden gecombineerd om nieuwe businessmodellen en klantwaarde te creëren die specifiek is voor de organisatie in kwestie, haar missie, visie, cultuur en resources. Het gaat om de volgende zes shifts:
1. De serviceshift
De shift van een productgericht businessmodel naar een servicegericht businessmodel dat de klant helpt bij het klaren van zijn klus.
2. De stakeholdershift
De focus verschuiven van de aandeelhouder naar het creëren van blijvende waarde voor alle stakeholders binnen het grotere ecosysteem en de context van het businessmodel.
3. De digitale shift
De stap van versnipperde online en offline bedrijfsvoering naar een ‘always on’-businessmodel dat is verbonden met de klanten en hun behoeften.
4. De platformshift
Van een afbrokkelend ecosysteem van ondernemingen en ongelijke waarde-uitwisseling naar een directe verbinding tussen mensen en bedrijven waardoor een evenwichtige waarde-uitwisseling ontstaat.
5. De exponentiële shift
Hooguit tientallen procenten groei van de onderneming en inkomstenstromen verruilen voor een exponentiële mindset en tien keer meer groei en impact.
6. De circulaire shift
De shift van ‘take-make-waste’ naar herstellende, regeneratieve en circulaire businessmodellen en waardecreatie.
Bron: Business Model Shifts