De gigahoeveelheden data die veel bedrijven dagelijks binnenkrijgen zijn in potentie een giga-asset. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? Willem Brethouwer, directeur van SAMR (SmartAgent MarketResponse), geeft drie tips over hoe je kunt omgaan met Big Data. Lees ook het interview met Brethouwer en Willem Kars in Sigma 5.Â
Neem BP, dat sensoren installeerde in 650 olievelden. Per kwartier seinen die sensoren een half miljoen metingen over: hoeveel olie er uit een bron komt, hoeveel zoet water erin gespoten wordt, hoe vol allerlei opslagtanks zitten, hoe zout het grondwater is, welke apparaten er gaan sputteren… Alles om data-analisten te helpen voorspellen hoeveel olie er nog in de bron zit en daar het laatste druppeltje olie uit te halen. Ga daar maar eens in zoeken naar wat je meerwaarde oplevert.
1. Begin klein
Koppel om te beginnen kleine hoeveelheden data aan andere kleine hoeveelheden data. Een voorbeeld: kijk op een postcodekaart waar je klanten wonen en in welke postcodes je veel turfjes hebt. Leg over die postcodekaart een BSR-kleurenkaart, waarin alle postcodes in NL een kleur krijgen op basis van overheersende gewoontes, (merk)voorkeuren en lifestylegegevens. Zo zie je bijvoorbeeld met welke andere merken je gezamenlijke acties zou kunnen opzetten.
2. Duik er niet stuurloos in
Beginnende analisten speuren vaak naar een speld in een datahooiberg, op zoek naar patronen en dwarsverbanden. Grote kans dat je dan stukloopt in de details. Neem liever een concrete trigger (waarneming, idee, gebeurtenis) als vertrekpunt, en probeer daar specifieke data bij te zoeken. Experimenteer. Zoek naar kansen. En zorg voor snelle feedback, zodat de data ook antwoorden gaan geven.
3. Kijk naar de uitschieters
Nieuwe inzichten zitten vaak in de afwijkingen, niet in grote gemene deler. Juist uitschieters geven betekenis aan het geheel. Stel dat je ziekenhuizen turft op sterftecijfers en klanttevredenheid. Dan zijn ziekenhuizen interessant met opvallend lage sterftecijfers en een bovengemiddeld hoge klanttevredenheid.
Verras je klant met nieuwe inzichten, en die zitten steeds vaker in de afwijking!
Bronnen: Frankwatching, 11-8-2105; Thomas Davenport – Big data aan het werk: wat je als manager moet wetenÂ
Lees ook: ‘Innovatie, klantonderzoek en design als integrale benadering’, interview met Willem Brethouwer, directeur SAMR, en Willem Kars, directeur Jacobs& Kars.