Big Data is ‘het nieuwe goud’, zo beweren technologie-experts. Waar of niet: u kunt er niet meer om heen.
Zo blijkt uit een recent onderzoek door DNV GL – Business Assurance en onderzoeksbureau GFK Eurisko onder bijna 1200 professionals uit verschillende bedrijfstakken, dat ruim de helft van de ondervraagden het belang van big data onderkent. Probleem: slechts een kwart heeft een duidelijke strategie.
Om de voordelen van big data te kunnen realiseren, moet een organisatie eerst technologie en analysetools implementeren waarmee inzichten kunnen worden ontleend aan de datapool. De voordelen ontstaan wanneer er meer kennis en begrip ontstaat van het bedrijf, de klanten en de markt en wanneer beslissingen genomen gaan worden op basis van uitgebreide informatie.
Ondernemingen die al gebruik maken van big data, zien concrete voordelen zoals een hogere efficiëntie (23%) en betere zakelijke besluitvorming (16%). Maar er is dus nog veel werk aan de winkel.
HealthSuiteCloud
Een nieuw big-data-initiatief van Philips is het Platform HealthSuite-Cloud. Philips is hiervoor een samenwerking aangegaan met IT-dienstverlener SURFSara. Het platform biedt een cloud-gebaseerde onderzoeksomgeving, met geavanceerde analysemogelijkheden, waar zorginstituten samen kunnen werken aan studies met Big Data.
Het platform zal vooral ondersteuning bieden voor onderzoek op het gebied van gepersonaliseerde behandelingen en population health management.
De portal biedt wetenschappers en klinisch onderzoekers beveiligde en snelle toegang tot Big Data, supercomputervoorzieningen en gecombineerde analyse-tools. Hiermee kunnen zij grote datasets die beschikbaar zijn bij universitaire medische instellingen of onderzoeksprogramma’s verplaatsen, delen, samenvoegen, hergebruiken en analyseren.
Bronnen: DNV-GL en Philips.com