Implementatie van een kwaliteitssysteem in ziekenhuizen leidt op lange termijn tot een betere kwaliteit van zorg. Maar zonder betrokkenheid van de zorgprofessionals, heeft een kwaliteitssysteem niet het gewenste effect.
Dat blijkt uit een onderzoek bij het Nivel waarop Steffie van Schoten op 4 november 2015 promoveerde aan de VU. Het onderzoek richtte zich op de vraag of een kwaliteitssysteem in ziekenhuizen daadwerkelijk bijdraagt aan een betere kwaliteit van zorg. Vrijwel alle ziekenhuizen hebben verschillende elementen van een kwaliteitssysteem geïmplementeerd, echter iets minder dan de helft gebruikt de uitkomsten hiervan om te leren en te verbeteren. Van alle verschillende elementen van een kwaliteitssysteem is patiëntbetrokkenheid het minst ontwikkeld.
Betere resultaten?
Uit een analyse van de resultaten van 15 jaar werken met kwaliteitssystemen blijkt dat ziekenhuizen met een verder ontwikkeld kwaliteitssysteem betere uitkomsten hebben. Daarnaast blijkt dat deze uitkomsten op hun beurt ook kunnen bijdragen aan verbeteringen van het kwaliteitssysteem zelf, met andere woorden een continue verbetercyclus. Er werd geen bewijs gevonden dat een kwaliteitssysteem bijdraagt aan een verbetering van zorgprocessen.
Betrokkenheid zorgprofessionals essentieel
Uit interviews met zorgprofessionals bleek dat zij vaak overspoeld worden door de hoeveelheid regels en procedures die binnen het kwaliteitssysteem worden gesteld en hierdoor moeite hebben de relatie met kwaliteit van zorg te zien. Betrokkenheid van zorgprofessionals is essentieel voor het optimaal functioneren van een kwaliteitssysteem.
Het is daarom belangrijk om in de toekomst deze betrokkenheid te behouden door bijvoorbeeld meer te doen met de feedback van zorgprofessionals over de toepasbaarheid van regels en procedures in de praktijk.
Bron: Nivel.nl