De meest gelezen artikelen op Sigma Online zijn een mix van praktische ‘how to’-artikelen en berichten over digitale transformatie en nieuwe technologieën. De kwaliteitsprofessional leest af en toe ook graag een meer diepgaand en filosofisch artikel, met name over zijn eigen rol binnen de organisatie. Interviews zijn ook populair, zowel met mensen uit de kwaliteitswereld als met personen die een actueel onderwerp belichten.
Digitale transformatie vereist een ‘reset’ in het managementdenken
Wil je als organisatie het huidige adembenemende tempo van veranderingen bijbenen, dan moet je rennen, springen, vliegen, kortom, overstappen op een andere manier van denken. Dan moet je het traditionele, lineaire managementdenken inwisselen voor exponentieel, disruptief denken. De PDCA-cirkel van good old Deming kan dus bij het grof vuil want de toekomst is nooit een voortzetting van het verleden, maar een serie van discontinuïteiten.
Kwaliteitsinstrument: Makigami
Sinds lean populair is in veel organisaties, worden er ook veel Value Stream Maps gemaakt. Deze manier van procesbeschrijven is zeer geschikt om een totaaloverzicht te krijgen van een proces en vindt zijn oorsprong in de productindustrie. In deze bijdrage laten we een methode zien die dezelfde werking heeft en geschikt is voor dienstverleningsprocessen en administratieve processen.
De kwaliteitsfunctionaris als gangmaker
Vorig jaar september werd Lia de Vos benaderd door collega’s uit het medisch en sociale domein met het verzoek mee te denken en te discussiëren over de rol van gangmaker. Al snel ontstond herkenning. Maar Lia was de enige die de gangmakersrol specifiek koppelde aan kwaliteitsontwikkeling. De blog heeft inmiddels een vervolg gekregen in een uitgebreid artikel over gangmaken.
Waarom Lean niet werkt (en wat daaraan te doen)
Hoewel de statistieken variëren, toont de meerderheid van de cijfers aan dat ongeveer 70% van de Lean transformaties niet het beoogde resultaat halen. In circa 90% van de gevallen presteert de organisatie vijf jaar nadat de transformatie is opgestart niet beter, of zelfs slechter. Waarom werkt Lean, na 60 jaar Lean Thinking, niet goed genoeg voor een grote meerderheid van de organisaties?
Philip Holt (UK) is Hoofd Operational Excellence, Philips Accounting Operations en een ervaren ‘Change Leader’. Hij is auteur van auteur van Leidinggeven aan Lean Transformaties.
Interne audits: hoe maak je daar een succes van?
Een van de belangrijkste – en meest onderschatte – onderdelen van de Deming-cirkel is de Check. Die check kan op vele manieren worden ingebouwd in het kwaliteitsmanagementsysteem. Een van de manieren is de interne audit. Maar wat zijn de succesfactoren voor een interne audit? En hoe zorg je ervoor dat een audit bijdraagt aan het bereiken van de doelen van de organisatie?
Golden oldies
Deze artikelen zijn vóór 2016 gepubliceerd, maar blijven populair:
21 ideeën om lean management te implementeren
6 kenmerken van de (kwaliteitsprofessional)