Sinds de begindagen van Basecamp zijn we afkerig geweest van beloften doen over toekomstige verbeteringen. We wilden altijd dat klanten het product beoordelen dat ze nu kopen en gebruiken, geen denkbeeldige versie die er ooit zou kunnen komen.
Om die reden zijn we nooit gaan werken met een productroadmap. Niet omdat we er ergens in het geniep eentje achter de hand hebben in een achterkamertje die we niet wereldkundig willen maken, maar omdat we er echt geen hebben. We weten oprecht niet waar we over een jaar aan zullen werken, dus waarom zouden we net doen alsof dat wel zo is? Maar toen we onlangs een geheel nieuwe versie van Basecamp lanceerden, hebben we uiteindelijk toch een belofte over de toekomst gedaan. Oei.We wisten het niet zeker
Het zat namelijk zo: aan de nieuwe versie ontbrak in eerste aanleg een feature waar klanten om bedelden: projecttemplates. De verzoeken stroomden binnen, de mails stapelden zich op. We wilden dat wel doen, maar wisten niet zeker of we het voor elkaar zouden krijgen. Dus zeiden we tegen de mensen: tegen het eind van het jaar. Dat gaf ons op dat moment zo’n acht maanden de tijd. Dat klinkt royaal, maar het was inclusief al het werk dat we moesten doen om van het van de grond te krijgen plus andere dingen die we tegelijkertijd ook nog moesten doen. Maart ging voorbij. Toen april. Toen mei, juni, juli en augustus. We waren nog steeds niet begonnen aan de templatefeature. September en oktober kwamen eraan, en nu moesten we om ons aan onze belofte te houden allerlei andere dingen laten vallen die we wilden doen om voor het eind van het jaar de projecttemplates te leveren. Het was een geweldige feature en klanten zouden er uiteindelijk heel blij mee zijn, maar we moesten wel haasten. Dat is waar beloftes toe leiden – haastwerk, dingen laten vallen, pressie en een tikje spijt over die belofte die iets te makkelijk werd gemaakt.Beloftes zijn als schulden
Beloftes stapelen zich op als schulden, en de rente loopt ook op. Hoe langer je wacht met inlossen, hoe meer het je kost om ze af te betalen en hoe groter de spijt. Als het tijd is om het werk te doen, realiseer je je hoe duur ja zeggen in werkelijk was.
Veel bedrijven gaan gebukt onder allerlei soorten verplichtingen uit het verleden die ze moeten nakomen. Beloftes die salesmensen deden om een deal binnen te halen. Beloftes die de projectmanager aan de klant deed. Dingen die de eigenaar van het bedrijf aan de werknemers beloofde. Of de ene afdeling aan de andere.
‘Ja, later’ zeggen is de makkelijke nooduitgang. Je kunt maar een zeker aantal beloftes doen voor je al je toekomstige brandstof hebt verbruikt. Beloftes zijn makkelijk en goedkoop om te doen, het echte werk is zwaar en duur. Als dat niet zo zou zijn, had je het nu al gedaan in plaats van later.
Bron: Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk
Door: Jason Fried en David Heinemeier Hansson