Welke stappen in de zorg dragen bij aan het werkgeluk van het zorgpersoneel? Op die vraag geven Ad Bergsma en Erwin Klappe, schrijvers en redacteuren van het Handboek Werkgeluk, antwoord in de managementsamenvatting van hun boek. Deze executive summary is gratis te downloaden.
Nu code zwart in de ziekenhuizen is voorkomen, dreigt alsnog een zwart scenario met toenemende uitputting van personeel in de gezondheidszorg. Dit leidt op korte termijn tot extra overbelasting en meer verzuim. Op de lange termijn dreigt extra ongewenst verloop.
Handboek Werkgeluk
In het Handboek Werkgeluk staat de vraag centraal hoe hr-professionals en leidinggevenden een positieve spiraal kunnen creëren van meer werkgeluk en betere zorg. Wat kan de organisatie doen voor een win-winsituatie voor personeel en patiënten?
Lekkerder in je vel en beter presteren
In de samenvatting voor zorgpersoneel laten Erwin Klappe en Ad Bergsma zien welke stappen in de zorg bijdragen aan werkgeluk. Goed gemutst personeel functioneert als smeermiddel van zorginstellingen. Gelukkig personeel verzuimt en vertrekt minder vaak en trekt eerder nieuwe medewerkers aan. Bovendien heeft een grootschalige interventie in het Amphia ziekenhuis in Breda (met meer dan duizend verpleegkundige deelnemers) laten zien, dat verhoging van werkgeluk zorgt voor een betere bejegening van patiënten. Afspraken worden beter nagekomen en de alertheid op fouten neemt toe.
Negen successleutels
Deze laat zien hoe de verplegende en verzorgende beroepsgroep ondanks de littekens van COVID sterker uit de strijd kan komen. De auteurs beschrijven 54 ideeën – verdeeld over drie hoofdthema’s en 9 successleutels – om zorgpersoneel (weer) te laten floreren. Te veel aandacht besteden wat allemaal mis kan gaan de komende tijd in de zorg, draagt bij aan cynisme en mentaal afhaken. Er is ruimte voor verbetering met behulp van een positieve aanpak die gericht is op werkgeluk.