In 1994 ging Interface een grote uitdaging aan: Mission Zero. De duurzame bedrijfsstrategie leidde in de afgelopen 25 jaar tot vele succesvolle innovaties in zowel producten als processen en tot nieuwe samenwerkingen. Interface deelt nu de lessons learned, zodat ook andere organisaties kunnen bijdragen aan de transitie naar een duurzame, circulaire economie.
Vanaf de start van de Mission Zero-strategie in 1994 formuleerde Interface ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Het bedrijf wil hiermee een herstellende bijdrage leveren aan milieu en maatschappij en negatieve impact elimineren. De tapijttegelfabrikant focust hierbij op drie gebieden: de fabrieken, de producten en leveranciers.
In januari 2019 heeft Interface een belangrijke mijlpaal behaald: elk gekocht product – van luxe vinyltegels en rubbervloeren tot tapijttegels – is volledig CO2-neutraal.
Met Climate Take Back legt Interface de lat nog hoger. Doel van deze missie is het terugdraaien van klimaatverandering.
Domino-effect
In het kader van de duurzaamheidsmissie heeft Interface meer gedaan dan alleen de eigen ecologische voetafdruk terugdringen. Het bedrijf inspireerde ook andere organisaties met het ambitieuze Mission Zero-beleid.
Met deze lessen voor de toekomst wil Interface nog meer bedrijven inspireren om bij te dragen aan een betere toekomst. De Interface-gids helpt je om niet alleen je bedrijf, maar de hele wereld te veranderen.Â
Lees ook het interview met Geanne van Arkel,
hoofd duurzame ontwikkeling bij Interface.
Les 1: Wees ambiteus
Hoe ambitieuzer en gedurfder je missie, hoe groter de impact. Ga buiten de gebaande paden. Ga niet voor stapsgewijze doelen. Als je echt iets wilt veranderen, stel dan een doel waarvan je nog niet weet hoe je het gaat bereiken.
Les 2: Een andere denkwijze kan alles veranderen
De noodzaak tot verandering met hart en ziel omarmen, is essentieel. Wees vanaf het begin open-minded en bereid om te zien dat er altijd een mogelijkheid is voor een andere aanpak: een betere manier.
Les 3: Voor elke visie is een plan nodig
Om een visie om te zetten in realiteit heb je een missie nodig, een plan, doelen en een manier om succes te meten. Het is onmogelijk om een baanbrekende ambitie te realiseren als je geen betrouwbaar actieplan hebt.
Les 4: Kies voor een circulaire aanpak
Een kringloopsysteem creëer je niet alleen. Alleen door de hele waardeketen te betrekken en samen te werken met andere partijen en sectoren kun je een werkelijk circulair model realiseren.
Les 5: Om alles te veranderen, heb je iedereen nodig
Een missie hebben is één ding, maar om vooruitgang te boeken moet je alle stakeholders erbij betrekken. Dit betekent iedereen inspireren, zodat ze zich er persoonlijk bij betrokken voelen en hun steentje bij te dragen.
Les 6: Een verkeerde afslag kan leiden tot het juiste resultaat
Succes is nooit een rechtlijnig proces. Omarm fouten als stappen op weg naar het doel. Elke pionier in de geschiedenis moest op koers blijven, leren van fouten en blijven doorgaan wanneer er dingen verkeerd gingen, en dat gebeurt.
Les 7: Wees transparant
Wees zo transparant dat het ongemakkelijk voelt. Deel zowel je uitdagingen als je successen. Deel de feiten op zowel bedrijfs als productniveau. Probeer nieuwe benaderingen uit die duurzaamheid in de industrie verder brengen.
Les 8: Creëer een rimpel, maak een golf
Om een echte impact in de wereld te hebben, kun je anderen beïnvloeden om je voorbeeld te volgen en hen helpen om de weg vrij te maken voor anderen. Dat is hoe het rimpeleffect kan zorgen voor een positieve impact op een schaal die je nooit alleen had kunnen realiseren.
Les 9: Leg de lat hoger
Weet wanneer je een nieuwe uitdaging nodig hebt, je een volgend doel moet stellen. Verander jezelf door de volgende stap te omarmen. Ga zowel intern als extern het gesprek aan om de toekomst in beeld te brengen.
Download het Interface-rapport Lessen voor de toekomst.