Artificial Intelligence (AI) is here to stay. Het ontwikkelt zich in hoog tempo, dankzij steeds krachtigere computers, de gigantische toename en beschikbaarheid van data en steeds slimmere algoritmes. Bedrijven investeren grote bedragen in de ontwikkeling van AI. AI kan veel bieden, maar er zijn ook bedenkingen en zelfs angsten over de gevolgen van AI op onze levens, onze bedrijven, de maatschappij. Zonder te denken dat deze lijst volledig is, zijn hieronder 8 dingen die u moet weten over AI omdat ze hoogstwaarschijnlijk gevolgen zullen hebben – ook voor uw organisatie.
-
De gevolgen van AI op ons werk
AI zal werkgevers eerder raken dan werk in zijn algemeenheid. AI zal de arbeidsmarkt uiteindelijk niet verwoesten – en zeker niet in 2018. Maar het zal de aard van werk wél gaan veranderen. In bepaalde sectoren zal er sprake zijn van verlies van banen. Vooral banen die veel handmatig en repetitief werk met zich meebrengen. Deze zullen gedaan gaan worden door ‘centaurs’ – hybrides tussen mens en machine.
Om zich hierop voor te bereiden, moeten bedrijven teams samenstellen en data van verschillende disciplines. Veel organisaties zullen ook hun bedrijf opnieuw moeten uitrusten met nieuwe tools en technieken.
-
AI komt steeds vaker op de werkvloer – en gaat aan het werk
Het staat misschien nog niet in de krantenkoppen, maar AI is nu al klaar om:
- complexe processen te automatiseren
- trends te identificeren die waarde creëren
- toekomstgerichte intelligentie te leveren
Deze vormen van AI komen binnen via de achterdeur nu dagelijkse applicaties in toenemende mate AI incorporeren. Het gevolg is minder werk voor mensen en betere strategische beslissingen. Organisaties zullen willen inzoomen op de problemen die ze met AI kunnen oplossen.
De hoge investeringen in datatechnologie hebben nog niet geleid tot het beantwoorden van de grote vraag: wat is de Return on Investment (ROI)? Maar nu data worden gebruikt om specifieke problemen op te lossen, zal het steeds makkelijker worden om AI te ontwikkelen en te financieren.
Sommige bedrijven worstelen nog steeds met de beginselen van data. Dit jaar moeten zij eindelijk hun data-infrastructuur op orde krijgen.
Sommige bedrijven worstelen nog steeds met de beginselen van data. Dit jaar moeten zij eindelijk hun data-infrastructuur op orde krijgen.
-
Niet alleen technici zullen de talentenjacht beheersen
Er is nu grote vraag naar IT’ers, maar zij zullen niet de onderscheidende factor zijn in het succes van AI. Bedrijven zullen steeds meer behoefte krijgen aan domeinexperts zoals retail analisten, ingenieurs, accountants e.d. die weten hoe je data moet analyseren en duiden, en die met AI en AI experts kunnen samenwerken. Ook productontwikkelaars, R&D en marketeers zullen verstand moeten gaan krijgen over AI.
Organisaties zullen manieren moeten vinden om de werknemers die zij nodig hebben in hun specifieke situatie, te trainen.
-
AI is van belang voor álle bedrijven, niet alleen voor tech-bedrijven
De ontwikkeling van AI wordt aangedreven door Silicon Valley. Het is te begrijpen dat de dialoog over de sociale implicaties van AI ook vooral door technologie-bedrijven wordt gevoerd. Maar het moet ook de prioriteit zijn van bedrijven in andere sectoren die AI gebruiken, zoals de financiële sector, de gezondheidszorg, infrastructuur, overheden en retail. Ook zij moeten gaan begrijpen wat de impact zal zijn van AI op hun businessmodellen, werknemers en klanten.
-
Door AI zullen cyberaanvallen nog schadelijker zijn – en cyberdefense steeds effectiever
Technieken zoals machine learning, deep learning en neurale netwerken maken het mogelijk dat computers patronen herkennen. Maar ook hackers zullen zwakke plekken weten te vinden en uitbuiten. Vraagstukken en oplossingen rondom cyberveiligheid zijn misschien wel de eerste concrete toepassingen van AI voor veel bedrijven.
-
Open de AI blackbox!
Gebruikers zullen AI niet vertrouwen als ze niet begrijpen hoe de beslissingen genomen worden. Bedrijven zullen steeds meer druk ervaren van gebruikers, klanten en regelgeving om AI transparant, begrijpelijk en bewijsbaar te maken. Echter, elke stap documenteren maakt het proces trager en duurder.
Bedrijven moeten goed communiceren, voortdurend uitleggen wat ze doen en deelnemen aan discussies over de toepassingen van AI.
Bedrijven zullen dus een eigen raamwerk moeten maken om al deze bedenkingen op waarde te schatten. En om vast te stellen hoe veel informatie elke AI applicatie moet leveren over zijn beslissingen. Ze zullen er ook goed over moeten communiceren en voortdurend uitleggen wat ze doen en deelnemen aan de discussies over de toepassingen van AI.
-
Landen zullen meedoen met AI
Niet allen bedrijven, ook landen zullen concurreren op AI. Overheden zullen proberen het grootste stuk van de taart te claimen. China investeert enorm in AI en neemt misschien snel de leiding. Ook Canada, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten gaan snel. Op sommige gebieden gloort in de verte internationale samenwerking. Bedrijven moeten de internationale concurrentie in de gaten houden. Overheden zullen meer moeten investeren.
-
Ethische kwesties
De druk om AI verantwoord in te zetten, ligt niet alleen op de technologiebedrijven. Er zijn talloze angsten: privacyschending, gevolgen voor mensenrechten, gevolgen voor energieverbruik en het klimaat, algoritmische vertekening, bedreigingen voor merken, etc.
Gelukkig bestaat er wereldwijd consensus over verantwoord gebruik van AI. Publieke en private organisaties kunnen gaan samenwerken als het gaat om de impact van AI op de maatschappij.
Lees ook:
https://www.sigmaonline.nl/2017/03/5-mythes-digitale-transformatie/