Innovatie is altijd al belangrijk geweest, maar zeker in de huidige tijd waarin disruptieve start-ups voortdurend hun opwachting lijken te maken. Toch betekent dat niet dat alle bedrijven effectief aan het innoveren zijn. Woorden worden niet altijd in actie omgezet.
In een recent onderzoek door PA Consulting gaf slechts 24% van de 800 ondervraagde senior executives aan dat hun onderneming alle vaardigheden in huis heeft om innovatief te zijn. De helft heeft geen vertrouwen in het vermogen van hun leiders om innovaties te leveren.
Wat zijn de meest gemaakte fouten bij innovatie?
1. Aannemen dat het allemaal om technologie draait
Je hoeft geen hip high-techbedrijf te zijn om te innoveren. Als je een betere manier bedenkt om je medewerkersbestand te structureren of om getalenteerde mensen aan te trekken, ben je ook innovatief.
2. Innovatie in een silo laten zittenÂ
Innovatie moet geen geïsoleerde afdeling zijn: de hele bedrijfscultuur moet innovatief zijn en experimenteerdrang hebben
3. Uitsluitend op disruptieve innovatie focussenÂ
Natuurlijk zijn grote ontwrichtende vernieuwingen welkom, maar de dagelijkse, kleine, geleidelijke innovaties zijn ook heel waardevol. Sterker, die zijn onmisbaar.
Lees ook: 10 tips om innovatie te stimuleren
4. Innovatie overlaten aan de ‘usual suspects’Â
Haal er ook mensen bij die je normaal niet zou vragen. Juist de mix van perspectieven leidt tot nieuwe, vaak verrassende inzichten
5. Te terughoudend zijn om te kopiërenÂ
Ondernemingen moeten aan translational innovation doen: basisideeën pikken uit andere sectoren en die in de eigen sector toepassen. Natuurlijk zijn er patenten en is er intellectueel eigendom, maar algemene basisideeën kun je best overnemen.
6. Focussen op korte-termijnwinst en -verliesÂ
De dagelijkse pressies om financiële targets te halen zitten innovatie in de weg. De kunst is om je innovatie-inspanningen zo te kwantificeren dat ze meetellen bij de meting van het succes van het bedrijf – en dus niet als risicovolle langetermijnkostenpost worden gezien.
7. Angst om te falenÂ
Als niks mag mislukken, ga je nooit wat nieuws bedenken. Start fast, fail fast, scale fast. Beloon ook degenen die risico’s nemen – niet alleen degenen die succesvol zijn.
Bron: Management Today, 20-4-2017