Het is niet eenvoudig om te slagen in innovatie. De meeste innovatiepogingen leiden niet tot doorbraken. Slechts 6% van de leidinggevenden is tevreden over zijn eigen innovatieprestaties, terwijl innovatie over het algemeen als zeer belangrijk wordt beschouwd voor de toekomst van de organisatie.
Als er een eenvoudig recept was om te slagen in innovatie, zouden we zeker veel betere resultaten zien. Het lastige is dat wat in het ene geval werkt, in het andere geval niet (altijd) werkt. Amazon en Apple bijvoorbeeld worden geroemd om hun innovatievermogen, maar ze hebben heel verschillende filosofieën ten aanzien van innovatie. Ook hun organisatorische structuren zijn fundamenteel zeer verschillend.
Toch zijn er een aantal praktijken en mindsets die voor de meeste toppresteerders op het gebied van innovatie waar lijken te zijn. We noemen dit de fundamenten voor het slagen in innovatie.
1. Innovatie is een strategische onderneming
Innovatie wordt over het algemeen gedefinieerd als de “introductie van iets nieuws”. In de context van een organisatie betekent dit niet meer of minder dan het vormgeven van de toekomst van de organisatie. Innovatie en strategie zijn nauw met elkaar verbonden. Als innovatie niet gericht is op het bereiken van de strategische doelen, is het grootste deel van de inspanning waarschijnlijk tevergeefs. Projecten krijgen dan gewoon geen prioriteit.
Innovatie is altijd de verantwoordelijkheid van het topmanagement.
Als aan de andere kant innovatie niet nauwlettend wordt gevolgd door het topmanagement en als het niet wordt gebruikt om de toekomstige strategie vorm te geven, kan de organisatie veel belangrijke inzichten missen, evenals kansen om de strategie te verbeteren. Op de lange termijn kan het negeren van deze kansen leiden tot de ondergang van de organisatie. Kodak is een welbekend voorbeeld hiervan. Innovatie is dus altijd de verantwoordelijkheid van het topmanagement.
2. Innovatie betekent: middelen toewijzen
In de praktijk geeft innovatie vaak problemen over de toewijzing van middelen. Hiervoor zijn twee praktische redenen.
Allereerst zijn er bijna altijd  meer ideeën dan kunnen worden geïmplementeerd  . De vraag is welke je wilt implementeren. En kun je ze zo goed genoeg implementerend at ze hun potentieel waarmaken? Daarom is het zo belangijk om voldoende middelen (talent, kapitaal, tijd) aan de juiste ideeën toe te kennen om innovatie te laten slagen.
Dat alleen is echter niet voldoende, omdat innovatie doorgaans hoogst onvoorspelbaar is.  Er is een grote kans dat je faalt in veel van je innovatie-activiteiten en dat is onderdeel van het spel. Om de risico’s te verminderen, is het slim om innovatie te benaderen zoals de beste beleggers dat doen: als een portefeuille. Het basisidee is dat middelen moeten worden toegewezen aan uw doelen, binnen uw verwachte tijdspad, met het oog op het verwacht rendement en een aanvaardbaar risiconiveau.
Om de risico’s te verminderen, is het slim om innovatie te benaderen zoals de beste beleggers dat doen: als een portefeuille.
Wanneer u deze manier van denken toepast voor de gehele portfolio, vermindert u de impact van individuele fouten. De krachtigste tool voor het stimuleren van innovatieprestaties is hoe u de middelen die u hebt toewijst.
3. Innovatie managen is anders – maar nog steeds management
Veel mensen beweren dat je innovatie niet kan managen. Ze zeggen dat innovatie creatief werk is en dat de enige manier waarop het gebeurt, is wanneer de omstandigheden goed zijn en er voldoende tijd en vrijheid is. Daar zit een kern van waarheid in. Mensen zijn over het algemeen het meest creatief wanneer ze ontspannen en afgeleid zijn. Maar er is een ander cruciaal punt: ideeën zijn slechts het begin. Een ruw idee is allesbehalve een winstgevende innovatie. Om daar te komen, moet je het idee nog steeds implementeren.
Hoewel u innovatie waarschijnlijk niet op dezelfde manier zou managen als een assemblagelijn, betekent dat niet dat u niets hoeft te managen.
Bovendien, als je heel veel ideeën hebt als organisatie, moet je ze op de een of andere manier verzamelen, verfijnen, evalueren en prioriteren. Dus hoewel u innovatie waarschijnlijk niet op dezelfde manier zou managen als een assemblagelijn, betekent dat niet dat u niets hoeft te managen. De beste managers proberen niet alles te controleren, maar ze geven wel een richting aan, ze bouwen de juiste systemen om ideeën te ontwikkelen en ze verwijderen barrières die innovatie belemmeren.
4. Innovatie moet zowel van bovenaf als van onderop komen
Als het topmanagement geen begeleiding en richting geeft, en onvoldoende middelen toewijst, of de belemmeringen voor innovatie niet wegneemt, is het erg moeilijk voor individuele teams om te innoveren in de context van een grote organisatie. Aan de andere kant zou er ook geen innovatie plaatsvinden zonder de creativiteit uit verschillende standpunten, of zonder de inzichten van klantgedrag. Organisaties moeten manieren vinden om deze inzichten te benutten, om zowel nieuwe innovaties te bedenken als bestaande te verfijnen.
Baanbrekende innovaties staan vaak in de schijnwerpers, maar het zijn juist de honderden of duizenden kleine, incrementele verbeteringen, die de grootste bijdragen leveren.
Baanbrekende innovaties staan vaak in de schijnwerpers, maar het zijn juist de honderden of duizenden kleine, incrementele verbeteringen, die het meest bijdragen aan de bottom-line. Het is niet ongebruikelijk dat meer dan 70% van de totale bedrijfswaarde van innovatie afkomstig is van deze incrementele innovaties. Het is dus essentieel om medewerkers op de werkvloer te betrekken bij innovatie-inspanningen.
5. Innovatie gaat uiteindelijk om het creëren van waarde
Het is verleidelijk om je te laten meeslepen door het toekomstige potentieel van opkomende technologieën. Velen zijn enthousiast over de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie (AI), kernfusie en quantumcomputing ons kunnen bieden. Hoewel het gebruik van technologie vaak een belangrijk onderdeel is van veel innovaties, is dat nooit genoeg. Technologie is slechts een hulpmiddel om problemen op te lossen en waarde te creëren. Zonder de juiste problemen en een goede waardepropositie, heb je geen innovatie. Er zijn tal van voorbeelden van innovaties die geen gebruik maken van nieuwe technologie, zoals bedrijfsmodelinnovaties.
Innovatie is vaak simpelweg een nieuwe manier van nieuwe en bestaande dingen combineren.
Innovatie is vaak simpelweg een nieuwe manier van dingen combineren, zowel nieuw als al bestaand, om waarde te creëren voor de klant. Innovatie is niet alleen het proces van nieuwe dingen uitvinden.
6. Innoveren is hard werken en volhouden
Het adagium van Edison was 1 procent van zijn succes bestond uit zijn genie en 99% uit transpiratie. Hetzelfde geldt zeker voor innovatie. Hoewel er vaak genoeg sprake is van serendipiteit bij innovatiesuccessen, moet je toch je geluk beproeven door hard te werken, te proberen en door te gaan met de uitdagingen waar je onvermijdelijk mee geconfronteerd zult worden.
Je moet precies weten welke problemen de klanten hebben, evenals de mogelijkheden die de steeds beter wordende technologieen en ecosystemen bieden. Dat is veel werk, maar het verhoogt de kansen op succes aanzienlijk.
7. Leren is van het grootste belang voor innovatie
Bij een innovatieve organisatie draait alles om continu leren. De nieuwe inzichten en ideeën die innovatie stimuleren, zijn altijd afkomstig van het leren van iets. Misschien heb je iets geleerd over een nieuwe uitdaging waarmee je klanten worden geconfronteerd, misschien heb je geleerd om een nieuwe technologie zoals AI te gebruiken, of misschien heb je een nieuw bedrijfsmodel leren kennen dat iemand in een andere branche heeft gemaakt. Leren is de inspiratie en katalysator voor innovatie. Om een innovatieve organisatie te creëren, moet je dus nieuwsgierigheid en leren stumuleren, op alle niveaus van de organisatie.
Als elke medewerker zijn ogen en oren openhoudt en continu wil leren en beter worden in wat hij doet, dan bent u goed op weg om meer innovatie te realiseren. De meest innovatieve organisaties weten dit en creëren systemen die deze mindset versterken. Ze creëren klantwaarde uit deze continue stroom van nieuwe ideeën en inzichten.
Bron: Jesse Nieminen, Innovationmanagement.se
Laatste update: 11 mei 2020