Hoe kom je als adviseur tijdig aan de juiste (management)tafels? Hoe zorg je dat je strategisch mee kan denken? Hoe zorg je dat je advies landt? Dat is de kunst van adviseren. Naast jouw vakinhoudelijke expertise is het overbrengen van je advies essentieel om veranderingen in de organisatie voor elkaar te krijgen.Â
1. Werk aan je expertise en word er goed in
Jouw expertise is waar je voor kiest en waar je je in blijft verdiepen. Door te kiezen voor een expertise laat je zien waar je ‘van bent’ en waar je voor staat. Je groeit steeds verder in je vak en krijgt zo meer autoriteit in je organisatie. In de loop der jaren komen daar andere expertises bij of verdiep je jezelf in andere rollen. Dat maakt jou uniek. Wat is of zijn jouw expertise(s)? Wat is jouw vak? Jouw expertise is de basis van je advies.
2. Geef proactief advies
Zorg dat je weet wat er speelt in de organisatie en in de wereld daarbuiten. Jouw advies gaat om het verbinden van jouw expertise aan de in- en externe ontwikkelingen van jouw organisatie. Kijk welke problemen en verbeteringen je ziet en ga daar zelf mee aan de slag: adviseer proactief.
Jouw advies gaat om het verbinden van jouw expertise aan de in- en externe ontwikkelingen van jouw organisatie.
De mooiste ideeën ontstaan door professionals die zich ergens aan ergeren. Als je dat doet, bouw dan een professioneel netwerk zodat je hulp en steun hebt bij het uitvoeren van dergelijke klussen. Of zoek een opdrachtgever en vorm jouw idee tot een klus die aansluit bij het management. Zo vergroot je jouw toegevoegde waarde en kom je beter in positie zodat de leuke klussen op het juiste niveau je worden gegund.
3. Zorg voor de klant, de doelgroep en voor jezelf
Het speelveld van de adviseur is het samenspel tussen de adviseur met de klant/opdrachtgever en de doelgroep rond het vraagstuk. Ken je interne klanten, weet welke belangen er spelen en hoe zij functioneren. Begrijp je doelgroep en werk aan draagvlak voor de vraagstukken waaraan je werkt. Dat klinkt eenvoudig maar vaak spring je vol op het inhoudelijke vraagstuk en de relatie met je opdrachtgever, zodat je de mensen wie met het resultaat van jouw advies aan de slag gaan, vergeet.
Begrijp je doelgroep en werk aan draagvlak voor de vraagstukken waaraan je werkt.
Blijf dus werken aan jouw kennis van veranderkunde zodat je beter snapt hoe je aan veranderingen en draagvlak kunt begeleiden. En zorg dat je zelf vitaal blijft in je werk en blijft groeien. Zo wordt jouw rol als adviseur steeds leuker.
4. Kijk naar het hele vraagstuk en de context
Als expert word je vaak gevraagd voor een deel van een groter vraagstuk. Als HR-adviseur krijg je de vraag om een trainee-programma op te zetten om jonge mensen te binden en te boeien. In welk groter vraagstuk past dit programma? Nieuw personeel, een cultuur/gedragsverandering of een innovatie doelstelling?
Het is de kunst om het bredere vraagstuk of de organisatie doelstellingen of strategie waaraan dit bijdraagt te verbinden aan jouw (deel) vraag.
Het is de kunst om het bredere vraagstuk of de organisatie doelstellingen of strategie waaraan dit bijdraagt te verbinden aan jouw (deel) vraag. Daarbij rekening houdend met zowel de harde als de zachte factoren, zoals perceptie en gedrag van mensen. Zo weet je dat je altijd toegevoegde waarde levert.
5. Reflecteer
Je leert het meest van de klussen die je doet, zeker als je deze met nieuwe of ervaren in- of externe vakgenoten doet. Reflecteer op situaties die goed verliepen of juist niet goed gingen. Bespreek dit met collega’s zodat je jezelf en je omgeving blijft ontwikkelen. Onderzoek daarbij jouw eigen opvattingen en handelen, en het effect hiervan op anderen. Kijk naar de normen die in jouw team gelden over wat goed werk is. Zo blijf je jezelf ontwikkelen.
Door: Machiel Willemsen. Hij schreef met Noëlle van der Hagen het boek Advieskunst waarin zij een nieuwe visie ontwikkelden op intern adviseren.Â
Lees ook dit artikel van Machiel Willemsen en Noëlle van der Hagen dat zij schreven voor Sigma:
https://www.sigmaonline.nl/2018/12/advieskunst-hoe-kom-jij-in-positie/