Als je een strategie meeting organiseert, dan wil je dat deze productief, gestructureerd en gefocust is. Aan veel bla-bla heb je niks. Met de Business Model & Waarde Propositie Canvassen heb je krachtige instrumenten in handen voor productieve gesprekken in een business- of strategie workshop. En wel om drie redenen.
-
Het raamwerk biedt structuur en houvast
De Business Model en Waardepropositie canvassen bieden een gestructureerd raamwerk voor de dingen die je in een strategie meeting moet bespreken. Ze bevatten specifieke vragen die de deelnemers laat nadenken over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld: 7 vragen gaan over het ontwerp van het business model; 7 vragen gaan over de prioriteiten van de klanten in je waarde propositie. Dus als je gaat praten over potentiële nieuwe business modellen en waardeproposities, dan kunnen de deelnemers aan de hand van het raamwerk ideeën, aannames en bewijzen vinden en erover discussiëren.
-
Deelnemers uit verschillende hoeken kunnen meedoen
De canvassen zijn zo ontworpen dat ze geprint kunnen worden en op de muur geplakt. Hierdoor moeten mensen van hun stoel komen en met elkaar erover praten. Dat geeft heel andere dynamiek dan wanneer mensen aan een ronde tafel zitten. Een ander voordeel is dat de deelnemers niet op elkaar hoeven te wachten totdat iemand klaar is, om zelf iets voor te stellen. Dit is ook belangrijk voor tip 3.
-
Je kunt over iets tastbaars praten
De Business Model en Waardepropositie canvassen creeren en situatie waarin mensen tegelijkertijd ideeën kunnen toevoegen, stickers plakken of iets anders zichtbaars toevoegen. Want als deelnemers naar elkaar moeten luisteren, kan dit hun eigen gedachtegang blokkeren.
Pas de tips bij de eerstvolgende (strategie) meeting toe en deel uw verhaal!
Deze tips komen uit een gesprek met workshopbegeleider en facilitator Alison Coward.
De tools zijn gratis te verkrijgen via strategyzer.comÂ