Het komt niet vaak voor dat de infrastructuur die ten grondslag ligt aan de industriële samenleving volledig op z’n kop gaat. Maar dat is precies wat er nu aan de hand is. Onderzoek door PricewaterhouseCoopers laat zien dat het industriële internet ongelooflijke kansen biedt aan bedrijven die leiderschapsrollen claimen. Het zijn de bedrijven die zich realiseren dat hun succes op lange termijn afhangt van hun activiteiten gedurende deze vroege jaren. Dat het gaat om de kennis en kunde die ze nu opbouwen en de mate waarin ze in staat zijn hun bedrijf te herstructureren. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je je bedrijf, of het nou groot is of klein, zodanig leiden dat het voorop loopt in de volgende industriële revolutie?
1 Vind je businessmodel opnieuw uit
Het bedrijfsleven is gewend geraakt aan disruptie. In de ene na de andere industrie betreden nieuwkomers de markt met nieuwe producten en diensten tegen veel lagere prijzen. De volgende industriële revolutie zal dat proces alleen maar versnellen. Bedrijven die langzaam veranderen, verliezen het van de bedrijven die hun businessmodel opnieuw uitvinden.
2 Bouw je strategie rondom platformen
Wat de waardeketen was voor het oude industriële systeem, is het platform voor het nieuwe. Een platform is een combinatie van interoperabele standaarden en systemen. Het creëert een technologische plug-and-play-basis waarop allerlei verkopers en klanten met elkaar kunnen interacteren. Ze maken gebruik van dezelfde hardware, software en diensten. Bedrijven die controle hebben over een populair platform, kunnen de richting beïnvloeden waarin het platform zich ontwikkelt. Denk aan Microsofts Windows platform, Apple met iOS, Amazon met de ‘everything store’ en Google’s zoekmachine
3 Ontwerp voor je klanten
De nieuwe industriële revolutie wordt aangedreven door grootschalige, digitale technologie. De gevolgen voor menselijke relaties worden dan nogal eens over het hoofd gezien. Je hebt nieuwe manieren nodig om met de klant te communiceren om te weten te komen wat hij werkelijk wil en nodig heeft van jouw bedrijf. Voor veel grote bedrijven betekent dit een enorme verandering. Kledingwinkels bijvoorbeeld werken aan nieuwe verbindingen tussen de winkels en de fabriek zodat de voorkeuren van klanten snel vertaald worden in nieuwe kledingontwerpen. Zara en H&M waren de eersten die hiermee pionierden en lopen nu voorop.
4 Verhoog je technologische pienterheid
In welke industrie je je ook bevindt, je leeft in een programmeerbare wereld en software is de allerbelangrijkste factor voor je concurrentievermogen. Neem de Duitse auto-industrie. Jarenlang kon deze leunen op de wereldwijde reputatie van excellent ingenieurswerk. Maar nu gaat het om digitale excellentie. Elk bedrijf moet slimme en hoogstaande technologische kennis van zaken hebben. Dat is niet alleen een kwestie van de juiste mensen aannemen.
In welke industrie je je ook bevindt, je leeft in een programmeerbare wereld en software is de allerbelangrijkste factor voor je concurrentievermogen.
5 Innoveer snel en samen
Innovatie en leiderschap gaan hand in hand in de volgende industriële revolutie. Veel bedrijven zijn op zoek naar disruptieve innovatie, maar een gestage stroom van incrementele innovaties kan veel profijtelijker zijn. Kleinere innovaties zijn makkelijker te genereren en vooral gemakkelijker te testen in de markt. Met de tools van het industriële internet kun je eenvoudiger een prototype maken van een nieuw product, deze in kleine batches produceren, snel distribueren en zien hoe consumenten erop reageren, voordat je ze wereldwijd uitrolt.
6 Leer meer van je data
De exponentiële toename van real-time data van klanten, machines en werkprocessen, geeft bedrijven nieuwe inzichten. Data verzamelen en analyseren is belangrijk, maar het is nog maar het begin. Het is essentieel om de analyseresultaten te gebruiken om belangrijke patronen te ontdekken; om nieuwe inzichten te verwerven die helpen om de juiste beslissingen te nemen en te
7 Gebruik innovatieve financieringsmodellen
Nieuwe, grootschalige technologieën zetten onvermijdelijk de oude manieren van financiering onder druk. Het vermogen om grote kapitaalprojecten te financieren zal een van de kenmerkende vermogens zijn van een industrieel bedrijf. Maar de bijzonderheden zullen wel verschuiven. Infrastructurele projecten zullen het voorbeeld van de software-industrie volgen. Softwaregebruikers kopen geen pakketten meer. Ze abonneren zich nu op software-as-a-service, ze betalen een bedrag in ruil voor toegang en continue updates. Dit verandert ook de manier van financiering en de manier waarop bedrijven hun ROI managen.
8 Focus op purpose, niet op producten
Om jouw bedrijf te onderscheiden van andere, moet je een duidelijk doel, een ‘purpose’ ontwikkelen: een waardepropositie, effectiever dan die van wie dan ook, die van toepassing is op alles wat je doet. Dit betekent dat je heel goed moet kijken naar de reden waarvoor mensen naar jouw bedrijf toe komen, wat ze verwachten van hun bezoek en de manieren waarop jij kunt leveren. Als duidelijk is wat jouw bedrijf is en waarom je verkoopt wat je verkoopt, dan zullen mensen erop vertrouwen dat je zult doen wat je belooft.
Als duidelijk is wat jouw bedrijf is en waarom je verkoopt wat je verkoopt, dan zullen mensen erop vertrouwen dat je zult doen wat je belooft.
9 Wees betrouwbaar met data
Je verzamelt al een enorme hoeveelheid data. Met het gebruik van wearables, consumables, auto’s en elk denkbaar onderdeel in huis neemt wat je weet over mensen exponentieel toe. Gedeelde data is de brandstof van de volgende industriële revolutie. En net zoals het verdienen van digitaal vertrouwen essentieel is voor succes, zal het verbeuren van dat vertrouwen onherroepelijk leiden tot falen.
10 Mensen vóór machines
Je denkt misschien dat het principe van ‘mens vóór machine’ voor de hand ligt. Maar de geschiedenis van de technologie zit vol van voorbeelden waarin het tegenovergestelde is gebeurd. Het industriële internet geeft elke onderneming ongekende macht. Als mensen uitgesloten worden van deze ontwikkelingen – in banen, creatieve kansen, inkomen, klanttevredenheid – dan zal de omarming van technologie als een boomerang terugkomen. Bedrijven zullen in deze wereld alleen tot bloei komen als hun leiders de plek van menselijke waarden begrijpen.
Tot slot
Welke positie zal jouw bedrijf innemen nu de industriële revolutie zich ontvouwt? Het hangt af van het vermogen van jouw bedrijf om zich al deze principes eigen te maken. Je zult jouw mensen, jouw vermogens en jouw technologische pienterheid combineren op een manier als nooit tevoren.
Norbert Schwieters is partner bij PwC Germany in Düsseldorf. Bob Moritz is chairman van PricewaterhouseCoopers International Network.
Bron: strategy+business
Samenvatting: Maud Notten