Verwaarlozing agenderen is lastig, want ontkenning is een krachtig mechanisme. Een crisis kan echter ook een kans zijn om in te grijpen, om de werkelijkheid onder ogen te zien, de dingen nu echt anders te gaan doen.
Het is een ‘wake-upcall’ om te interveniëren in de verwaarloosde organisatie. De eindverantwoordelijke leiding kan de crisis als breekijzer voor verandering gebruiken, mits zij het hoofd koel kan houden en voorkomen dat de organisatie in defensieve routines vervalt. De top die op deze wijze een crisis hanteert:- wil de werkelijkheid onder ogen zien zoals die nu is en accepteert het ongemak, de angst en onzekerheid die dit teweegbrengt. In een opdracht benoemde de manager dit naar haar MT-leden als: ‘we moeten even met z’n allen in het wak zitten, het is niet anders’;
- gaat op zoek naar de betekenis van de crisis zonder te oordelen of schuldigen aan te wijzen. De centrale vraag is: waar komt dit vandaan;
- is creatief en kan ‘out of the box’ denken: wat gaat ons onder deze omstandigheden helpen.
Voorbeeldrol leiders in crisis
Het verbonden blijven is in tijden van crisis buitengewoon belangrijk. In de relatie blijven als MT, als teamleden, in verticale relaties. Leiders die een crisis aangaan, vervullen een voorbeeldrol en doen het volgende:- ze zorgen dat iedereen beschikbaar is en luistert. Ze zijn alert op hoe collega’s reageren, gaan daar op in;
- ze staan toe om hardop te zeggen: ‘ik weet het nu even niet’. Ze verkennen wat ze wel weten of wat een ander misschien is opgevallen;
- ze voelen aan wat er moet gebeuren en aarzelen niet om zich te laten helpen door experts;
- ze stimuleren de diversiteit aan inzichten, zetten mensen bij elkaar uit verschillende disciplines buiten de gangbare lijnen en bevoegdheden;
- ze laten zich niet van de wijs brengen, zijn consequent;
- ze zorgen dat iedereen goed geïnformeerd is en blijft.