Betrokkenheid van medewerkers is belangrijk, zowel op de werkvloer als bij het management. Medewerkers en managers die enthousiast zijn om klantgericht te werken, die continu willen verbeteren en die verantwoordelijkheid willen nemen zijn belangrijk voor een succesvolle implementatie en uitvoering van Lean.
Wil een organisatie de betrokkenheid van alle belanghebbenden stimuleren, dan moet de focus eerst en vooral liggen op het ‘ontwikkelen van mensen’. Via die weg kan de gewenste organisatieontwikkeling worden bereikt. Medewerkers die al Lean kennis en ervaring hebben kunnen helpen om ook die medewerkers enthousiast te maken die in eerste instantie sceptisch waren. Dit kunnen ze doen door voorbeelden van goede resultaten te geven en door over succesverhalen uit eerdere projecten te vertellen. Het is daarbij van belang dat medewerkers genoeg ruimte krijgen om mee te denken en zo nodig om kritische feedback te geven. Daarnaast moet het management zorgen voor het juiste draagvlak. Managers moeten zelf ook betrokken zijn en actief leiderschap tonen. Het ontwikkelen van een op Lean gestoelde organisatievisie en de vertaling hiervan naar de praktijk is hiervoor noodzakelijk. Managers moeten bovendien de juiste voorwaarden creëren, voldoende geld en tijd beschikbaar maken, zodat de medewerkers het Lean werken kunnen leren. Voor het beste resultaat zal uiteindelijk de gehele organisatie moeten toegroeien naar een cultuur waarin leren en verbeteren centraal staat.