Het SMART formuleren van resultaten is een zeer bekende methode. Maar waar staan die letters ook alweer voor en hoe formuleer je je resultaten écht SMART?...
Organisaties kiezen er vaak voor ook hun langetermijnstrategie in een A3’tje te vervatten. De strategische dialoog start ook vaak met het ontwikkelen...
Vaak ben je in (politieke) besluitvorming zelf niet degene die de meeste macht heeft. Toch wil je zoveel mogelijk van jouw wensen gerealiseerd zien. Hier volgen...
Steeds meer managers streven naar de operationeel excellente organisatie waarin de processen slank zijn en precies dat opleveren waar klanten om vragen....
Veel organisaties hebben de uitdaging om vertrouwen te herstellen, dan wel te versterken. Dat is niet eenvoudig. Wie spreekt met bestuurders, hoort regelmatig...
Het formuleren van een missie heeft veel verschillende functies. Een missie moet richting geven, doelen bepalen, houvast bieden bij dagelijkse activiteiten,...
Wil je als manager dat jouw teksten beter overkomen? Of dat je rapporten niet onderin een la belanden? Gebruik dan piramideschrijven. Maar hoe doe je dat?...
Het belang van luisteren is nauwelijks te overschatten. Dat blijkt uit wat luisteren oplevert, zowel voor degene die luistert als voor degene naar wie wordt...
Om effectief aan alignment te werken, moet aan een aantal basisvoorwaarden worden voldaan. Allereerst moet duidelijk zijn wat je op hoofdlijnen wilt vertellen...
Het handboek AI in de praktijk bestaat uit drie achtereenvolgende stappen om een organisatiebreed AI-portfolio te maken; ik heb de aanpak dan ook het ‘driestappenplan’...
‘Als mensen niet genoeg doen wat we willen, gaan we door onze motivational bias teveel op de motivatieknop drukken.’ Aan wet woord is Bas Wouters die samen...