Bij een businesspropositie gaat het om de centrale vraag: wat leveren we de klant? (Pullens, 2002). Een propositie is een korte omschrijving van de oplossing die de onderneming haar klanten biedt, met hierbij in het oog houdende de wensen en behoeften van de klant.
Vijf onderdelen van een propositie
Een businesspropositie bestaat uit de volgende vijf onderdelen (Pullens, 2002):
- Omschrijving van de wensen, problemen en/of behoeften van de klant.
- De centrale oplossing van de aanbieder (de propositie).
- De bewijsvoering van de propositie.
- Een concretisering van datgene wat geleverd wordt.
- Een concretisering van de werkwijze waarop de producten/diensten geleverd worden.
Businesspropositie als vertrekpunt
De businesspropositie kan als vertrekpunt dienen voor het maken van andere (strategische) beslissingen. Als een organisatie een duidelijke visie heeft op de invulling van de propositie, zal dit de ontwikkeling van de strategie van de onderneming vergemakkelijken (Informatie Management Nederland, 2007). De strategische beslissingen die hierdoor genomen kunnen worden kunnen in de lijn liggen van duurzaamheids- en MVO-vraagstukken.
Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen
Door: Jan Jonker