Denk aan geleverde waarde als klantenbenefits (voordelen) die worden gecreëerd door ‘bundels’ van diensten of producten. Het vermogen om uitzonderlijke waarde te leveren, is de belangrijkste reden dat klanten de ene organisatie boven de andere verkiezen. Hier zijn enkele voorbeelden van verschillende elementen van geleverde waarde:
Gemak
Klanten tijd of moeite besparen, is een belangrijke benefit. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, heeft film- en gameverhuurder Redbox automaten geplaatst op veelbezochte locaties, zoals supermarkten. Voor veel gebruikers biedt Redbox de gemakkelijkste afhaal/inlevermethode van alle filmverhuurdiensten.
Prijs
Klanten kiezen vaak voor een dienst omdat ze daarmee geld besparen. Skype bijvoorbeeld, biedt internationale telefoniediensten aan tegen een betere prijs dan telefoonbedrijven.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Design
Veel klanten zijn bereid te betalen voor een uitmuntend product- en/of dienstendesign. Een bekend voorbeeld is de iPod. Alhoewel duurder dan concurrenten, is de iPod van Apple prachtig vormgegeven, zowel als apparaat als ook als onderdeel van een geïntegreerde muziekdownload-/ luisterdienst.
Merk of status
Sommige bedrijven bieden waarde doordat ze helpen hun klanten een onderscheidend gevoel te geven of door prestige te verschaffen. Een voorbeeld. Wereldwijd zijn mensen bereid premiumprijzen te betalen voor luxe lederen producten en mode van Louis Vuitton. De reden is dat Louis Vuitton zijn merk zo heeft opgebouwd dat het staat voor goede smaak, rijkdom en waardering voor kwaliteit.
Kostenbeperking
Bedrijven kunnen andere ondernemingen helpen kosten te beperken, met als resultaat dat inkomsten groeien. Bijvoorbeeld, in plaats van zelf hun eigen computerservers en geavanceerde telecommunicatie-infrastructuur te kopen en continu te onderhouden, ervaren steeds meer bedrijven dat het minder kostbaar is om servers op afstand (‘cloud services’), gemanaged door derden en toegankelijk via het internet, te gebruiken.
Risicobeperking
Businessklanten willen ook heel graag risico’s beperken, met name risico’s die met investeringen samenhangen. Bedrijven zoals Gartner bijvoorbeeld, verkopen onderzoeks- en adviesdiensten om andere bedrijven te helpen de potentiële voordelen te voorspellen van extra financiële investeringen in technologie voor op het werk.
Bron: Business Model You
Door: Alexander Osterwalder, Patrick van der Pijl, Tim Clark, Yves Pigneur
Het boek: Business Model You
Een nieuwe loopbaan of levenspad klinkt soms aantrekkelijk, maar hoe doe je dat? Hoe vind je jezelf opnieuw uit? De auteurs van het boek Business Model You laten zien hoe je weer vertrouwen en plezier krijgt in je leven en loopbaan.