Wat is de verbindende factor tussen deze ontdekkingen: penicilline, de magnetron, röntgenstralen, buskruit, plastic en gevulkaniseerd rubber? Juist, het waren allemaal toevallige ontdekkingen. En omdat ze toevallig waren, is het verleidelijk om ze af te doen als stom geluk, maar er kwam echt wel wat meer bij kijken. Al deze ontdekkingen waren het gevolg van een mislukt experiment.
In al deze gevallen waren de uitvinders op zoek naar een bepaald resultaat, maar kregen ze een ander resultaat. Anders dan de meeste mensen schoven ze die ‘mislukte’ uitkomst echter niet terzijde, maar vroegen zich af waarom. Met innovatie-experimenten is het niet anders. Een doorbraak bereiken heeft dus niet zozeer met toeval en geluk te maken als wel met hard werken en dóórzoeken. Dat de hockeystickgrafiek aan het begin zo’n stuk horizontaal loopt, is niet omdat de oprichters van de start-up lui zijn of niet hard genoeg werken, maar omdat je eerst door een heleboel zooi heen moet die niet werkt, voordat je een businessmodel vindt dat wél werkt. De meeste ondernemers proberen een mislukking echter te vermijden. Bij het eerste teken van mislukking gaan ze snel bijsturen zonder de tijd te nemen om uit te zoeken wat de diepere oorzaak achter de mislukking is. In de Lean Startup-methode wordt de term pivoteren vaak gebruikt om dit soort koerswijziging te rechtvaardigen. Maar dat is natuurlijk een onjuist gebruik van de term: Een niet op lering gebaseerde pivotering is gewoon een verkapte ‘kijken wat er beklijft’-strategie. Een doorbraak bereik je niet door weg te lopen voor een mislukking, maar, net als de hierboven genoemde uitvinders, je schrap te zetten en je af te vragen waarom. Dat is ook het idee achter fail fast (‘mislukken en er snel weer bovenop krabbelen’), een strategie die start-ups geacht worden toe te passen. Maar in mijn ervaring zit het taboe op mislukken zo diep (behalve misschien in Silicon Valley) dat het ‘fail fast’- idee mensen niet echt overtuigt dat mislukken erbij hoort als je een doorbraak wilt bereiken. Daarom kun je het woord mislukken beter uit je vocabulaire schrappen. Probeer je zogenaamde mislukkingen in een ander licht te zien: als gevallen waarin het klantgedrag in je model niet overeenkomt met de waargenomen werkelijkheid. In die gevallen moet je ofwel een andere benadering proberen, ofwel je model herzien. Net zoals de kwaliteit van je input de kwaliteit van je resultaten bepaalt, stuurt de kwaliteit van je postexperimentele analyses jouw volgende inzichten en doorbraak.‘Er bestaan geen mislukte experimenten – alleen onvoorziene resultaten.’ – Buckminster FullerDoor: Ash Maurya, auteur van De Lean Scale-up Het boek: De Lean Scale-up Lean scale-up is een onmisbare handleiding voor het modelleren van start-upsucces. Je maakt kennis met de essentiële kengetallen die de output van een werkend businessmodel meten. Hiermee houd je de vinger aan de pols, breng je de gezondheid van je bedrijf duidelijk over aan je investeerders en kun je gericht ingrijpen als er iets niet goed gaat. Lees ook: