
“Bedrijven nog nooit zo slecht voorbereid op risico’s”. Dit is dé conclusie uit het Global Risk Management Survey 2017 van risicoadviseur Aon. Wereldwijd heeft amper een kwart van de bedrijven – 27 procent – de belangrijkste bedreigingen voor hun bedrijfsvoering onder controle. Het laagste percentage sinds Aon in 2007 is gestart met dit tweejaarlijkse onderzoek onder CEO’s, CFO’s en risk managers. In 2017 zijn er meer dan 1800 ondervraagd. Wat zijn die top risico’s en zijn dat eigenlijk wel risico’s? En is niet voorbereid zijn op de belangrijkste bedreigingen wel een zwakte, of juist een kracht?
Door: Martin van StaverenMondiale risico top 10
Wat is nu die mondiale risico top 10? Aon heeft de volgende lijst gepubliceerd:- Reputatieschade
- Economische neergang of langzaam economisch herstel
- Toenemende concurrentie
- Veranderingen in wet- en regelgeving
- Cybercriminaliteit/-risico’s
- Gebrekkige innovatie of onvoldoende aansluiten bij klantbehoeften
- Onvermogen toptalent aan te trekken en vast te houden
- Onderbreking van de bedrijfsvoering
- Politieke risico’s en onzekerheden
- Wettelijke aansprakelijkheid
Risico is geen probleem
Dit is een stelling van me die nogal eens een eye opener blijkt te zijn. De essentie van dit onderscheid is dat een probleem er al wel is, terwijl een risico er nog niet is. Een risico is een onzekere gebeurtenis of situatie met effecten op doelen. Een risico kan optreden, maar dat is niet zeker. Of en wanneer dat gebeurd is onbekend en kan slechts worden voorspeld. Sommige risico’s treden nooit op. En pas als een risico optreedt, wordt het een probleem. Tenzij je er goed op voorbereid bent, dan kan het best meevallen. Zo bekeken is risico dus geen probleem, tenzij je er de ogen en oren voor sluit. Een groot voordeel van deze benadering is dat risicodossiers zo soms wel tot de helft kunnen inkrimpen, door alle bestaande problemen er uit te filteren. Problemen vergen immers een andere aanpak dan risico’s, omdat ze al manifest zijn. Ook verdwijnt zo de illusie dat een probleem zich vanzelf oplost, omdat het in het risicodossier staat en daarmee dus onzeker zou moeten zijn. Samenvattend, helder onderscheidt tussen risico’s en problemen voorkomt veel misverstanden, en daarmee problemen. Mondiale probleem top 10? Hoe gaat de mondiale risico top 10 er uit zien volgens de benadering van risico is geen probleem? Laten we er eens een kritische blik op werpen, en daarbij ook de oorzaken en gevolgen van risico’s meenemen. Structuur brengen in risico’s is immers het begin van effectief risicomanagement. Het risico op de nummer 1 positie, reputatieschade, is een gevolg van een opgetreden risico. Als zodanig is reputatieschade nietszeggend. Het risico dat het veroorzaakt is nodig om iets zinnigs over reputatieschade te kunnen zeggen. Economische neergang of langzaam economisch herstel zijn bestaande problemen en kunnen oorzaken van risico’s zijn. Wat die specifieke risico’s – ongewenste gebeurtenissen of situaties met als gevolg bijvoorbeeld reputatieschade – zijn zal per organisatie verschillen. Dit geldt ook voor toenemende concurrentie: dit is voor veel bedrijven gewoon een bestaand probleem en k
Mondiale Top 10 Risico’s |
||
Nr. | Beschrijving | Analyse |
1 | Reputatieschade | Gevolg van een risico |
2 | Economische neergang of langzaam economisch herstel | Probleem / oorzaak van een risico |
3 | Toenemende concurrentie | Probleem /oorzaak van een risico |
4 | Veranderingen in wet- en regelgeving | Probleem / risico bij onzekere veranderingen |
5 | Cybercriminaliteit/-risico’s | Risico / criminaliteit is een van de oorzaken |
6 | Gebrekkige innovatie of onvoldoende aansluiten bij klantbehoeften | Probleem |
7 | Onvermogen toptalent aan te trekken en vast te houden | Probleem |
8 | Onderbreking van de bedrijfsvoering | Risico bedrijfscontinuïteit |
9 | Politieke risico’s en onzekerheden | Risico |
10 | Wettelijke aansprakelijkheid | Probleem / risico bij onduidelijkheden |