Het is je eerste dag als manager en je bent bang. En daar heb je alle reden toe. Eerste hulp van mensen die je voorgingen.
Alle ogen zijn op jou gericht. Wat je mensen gaan doen, hoe ze zich voelen, of ze gemotiveerd zijn, wat ze dwarszit: het is nu jouw pakkie-an, zonder garantie dat je het er goed van af zult brengen. Waarschijnlijk kwam je in een leiderschapsrol terecht op grond van individuele prestaties, zoals zo vaak. Misschien ben je het vleesgeworden Peter Principle, het principe dat we allemaal worden doorgepromoveerd tot een niveau waarop we niet meer goed functioneren. Tot zover het slechte nieuws De andere kant: je begint aan een reis naar het hart van wat het bedrijfsleven zo fascinerend maakt. Je kunt meer verschil maken dan ooit. En je bent niet alleen. Heel veel mensen hebben hetzelfde meegemaakt – en die zijn maar zelden ontslagen. Enige voorbereiding kan intussen nooit kwaad. Kijk naar je eigen bazen, voor ideeën over hoe het wel en niet moet. Luister naar mensen die eerder waren waar jij nu staat. Tips van ervaren CEO’s- Praat. Al vertel je iets 100 keer, de 101e keer hoor je nog steeds iemand zeggen dat hij het niet eerder heeft gehoord. En: managementjargon verstaan ze niet.
- Luister. Soms zou je naïef kunnen denken dat jij de manager bent en dat jij de beslissingen neemt. Maar jouw werk draait om luisteren en leren. Het komt maar zelden voor dat je zelf een moeilijke knoop moet doorhakken.
- Ga in andermans schoenen staan. Iedereen is uniek. Iemand managen op de manier dat je zelf zou willen worden gemanaged, heeft dus geen zin. Veel fouten komen voort uit gebrek aan zelfkennis.
- Wees zo veel mogelijk positief en lovend. Als je iets er doorheen wilt krijgen en alleen negatieve punten hebt, bedenk er dan ook een paar positieve dingen bij. Vergeet niet mensen te prijzen als ze iets goed doen.
- Geef. Je hebt als leider verantwoordelijkheid tegenover je mensen, en dat kun je niet serieus genoeg nemen. Het gaat niet alleen om bedrijfsresultaten, het gaat erom je teamleden ervaringen te geven die ze helpen om te groeien in hun carrière.
- Empower. Geef je medewerkers de ruimte om intelligente risico’s te nemen. Bij die autonomie hoort dat het ook wel eens een keertje mis kan gaan.