De persoonlijkheidsmerken van een CEO houden verband met specifieke patronen in de investeringen, strategiebeslissingen en algehele performance van hun onderneming.
CEO’s en hun managementstijl hebben ontegenzeggelijk een bepaalde impact op hun onderneming. Welke rol speelt hun persoonlijkheid daarbij? Dat is nauwelijks nog onderzocht, om voor de hand liggende redenen: het is te onpraktisch, te ingewikkeld, te duur. Amerikaanse onderzoekers van onder meer Harvard en Stanford hebben een manier gevonden om deze bezwaren te omzeilen: zij onderzochten het taalgebruik van 4700 CEO’s tijdens earnings conference calls. Daarin geven de CEO’s aan beleggers, analisten en de pers info over de gang van zaken. Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat je taalgebruik (inclusief woordkeuze en intonatie) van hoge voorspellende waarde is voor je persoonlijkheid. De CEO’s werden op grond van de resultaten ingedeeld in het Big Five-persoonlijkheidsmodel, dat vijf typen persoonlijkheid onderscheidt: extravert, vriendelijk, open voor ervaringen, zorgvuldig en neurotisch.