Door digitalisering kunnen gebruikers op een hele diverse manier betrokken worden bij vrijwel elk proces in de organisatie en de gehele waardeketen: van idee tot ontwerp, bij de ontwikkeling, financiering en productie tot en met de distributie, marketing en aftersales.
De consument is niet simpelweg een afnemer van een product of dienst maar een producent, die in meer of mindere mate, actief of passief een bijdrage levert aan de totstandkoming van het product of dienst. In bepaalde gevallen is hij zelf het product of de producent. De participatie bestrijkt een heel spectrum dat schematisch is weergegeven in figuur 3.1.Drie varianten
Globaal kunnen hierbij drie varianten worden onderscheiden:- Crowdsourcing: waarbij informatie of kennis wordt gedestilleerd van gebruikers.
- Cocreatie: waarbij de gebruiker een kleine bijdrage levert aan het product of de dienst.
- Zelforganisatie: waarbij de gebruiker zelf de producent is en diensten levert aan andere gebruikers of bedrijven.

Crowdsourcing
Intelligente producten kunnen registreren op welke manier ze gebruikt worden en dit terugkoppelen naar de aanbieder. Via favorietenlijstjes zoals de meest gelezen artikelen, meest gedownloade apps, afspeellijsten van muziek- en videodiensten komen de voorkeuren van individuele gebruikers en het gebruik in het algemeen naar boven. Slimme algoritmen maken het mogelijk om steeds meer intelligentie uit geaggregeerde data te halen. Een goed voorbeeld is Google’s zoekmachine die informatie op internet rangschikt op basis van relaties en kruisverwijzingen die door mensen gelegd worden tussen websites, en op basis van de zoekresultaten die het meest worden aangeklikt. Dit wordt ook wel aangeduid als de wisdom of crowds: de kennis van ons allemaal overstijgt die van het individu. Daarnaast kunnen gebruikers via internet hun mening of beoordeling van een product of dienst geven. Door deze gegevens slim te aggregeren kunnen profielen gemaakt worden van kopers en aanbieders die inzicht geven in hun reputatie, populariteit en kwaliteit.Gebruikersdata
Dus: wie is de beste taxichauffeur, wat is het beste hotel en wat is het leukste nieuwe boek? Veel diensten in het internettijdperk maken gebruik van dit soort gebruikersdata. De interesse in gebruikersdata neemt steeds verder toe en de waarde ervan stijgt: wie goed weet in te spelen op de wensen heeft een concurrentievoordeel. Reputatiesystemen vormen een belangrijke component voor veel nieuwe diensten. Beoordelingen van kopers en verkopers geven nieuwkomers een indruk van de betrouwbaarheid van deze voor hen onbekende spelers. Bovendien zorgen deze systemen voor een vorm van zelfregulering en kwaliteitscontrole: ze geven de aanbieders een prikkel om hun product of dienstverlening voortdurend te blijven verbeteren en de klantwaardering te verhogen.Crowdfunding

Cocreatie: bouwstenen aandragen of aanpassen

Zelforganisatie: zwermachtige bedrijven
Doordat productiemiddelen zoals internet, digitale media, 3D-printen en zonnepanelen laagdrempelig beschikbaar komen voor een groot publiek, kunnen burgers en eindgebruikers steeds vaker ook producenten worden van goederen en diensten die vervolgens wereldwijd kunnen worden verhandeld. De groei van de deeleconomie sluit hierbij aan, vaak geholpen door een platform kunnen burgers elkaar diensten verlenen en producten met elkaar delen. Deze democratisering zorgt er tevens voor dat burgers gemakkelijker een rol kunnen spelen in het innovatieproces.




