Letterlijk iedereen vragen om mee te denken over je strategie – dat lijkt een raar idee. Maar als je het nu ‘crowdsourcing’ noemt? Denk aan de patatjejoppiesaus-chips, of McDonalds debekendsteburger.nl.
In 2009 vroeg Wikimedia – vie een speciaal daartoe opgerichte wiki natuurlijk – aan de wereld om mee te denken over de toekomst van de wiki-organisatie. Meer dan duizend vrijwilligers leverden ideeën in, die de leiding van de organisatie zorgvuldig rangschikte en aggregeerde. Het resultaat: een coherent strategisch plan, compleet met visie, een set ‘beliefs’, prioriteiten en commitments. En een grote groep bij de organisatie betrokken medewerkers en zijdelingse stakeholders. Het Wikimedia-SP is inmiddels omgezet in concrete jaarplannen die met evenveel verve worden uitgevoerd.
Basis leggen met crowdsourcing
Nou is Wikimedia, als coöperatief initiatief bij uitstek,natuurlijk een bijzonder geval. Maar ook andere organisaties hebben het geprobeerd, via crowdsoourcing een brede basis te leggen onder het SP: 3M, Domino’sPizza, ons eigen AEGON (http://www.youtube.com/user/AEGONNederland), global IT services provider HCL Technologies, Red Hat (van Linux software), ded provincie Utrecht en andere organisaties.
Voorstanders noemen als voordelen van participatieve strategievorming een betere kwaliteit van het resulterend plan (omdat het minder navelstarend is opgesteld) en in en buiten de organisatie méér gedrevenheid en enthousiasme over de strategie. En dat is cruciaal voor het overleven van de organisatie op de langere termijn, zo leert veel onderzoek.
Meer theorie én ervaringen over dit idee via: ‘The social side of strategy’, door Arne Gast en Michele Zanini, mckinseyquarterly.com, mei 2012.