Je hebt een financiële injectie nodig voor je business en je denkt dat crowdfunding wel eens een heel goed idee zou kunnen zijn. Hoe pak je zo’n crowdfundingcampagne aan?
Check eerst goed of het bij je past. Crowdfunding is op zich het geschiktst voor bedrijven die aan consumenten verkopen en die makkelijk te begrijpen zijn voor investeerders in spe. Wat niet wegneemt dat er ook B2B-bedrijven zijn die met succes geld hebben opgehaald via crowdfunding. Belangrijk: er moeten reële groeiperspectieven zijn. Het gaat om risicovolle investeringen, dus financiers willen het gevoel hebben dat ze op langere termijn flinke rendementen kunnen scoren.Checklist crowdfunding
- Meld je aan bij een crowdfundingplatform met een krachtige community van investeerders en geschikte aandeelhoudersstructuren. Wees voorbereid op een due diligence en zorg dat je een goed betoog kunt houden voor je zaak. Goede crowdfundingplatforms zijn streng: slechts een op de vijf tot tien aanmeldingen wordt gehonoreerd.
- Vraag om een kansrijk bedrag. Op de meeste platforms moet het bedrag dat je vraagt 100% zijn gefinancierd, anders krijg je geen cent. Stel dus een doel dat haalbaar is: het is beter dat je achteraf gezien nog meer had kunnen ophalen dan dat je je doelbedrag niet haalt.
- Organiseer een sterke kick-off. Zorg ervoor dat iedereen van wie je steun hebt – vrienden, familie – klaar staat. Momentum is essentieel: niemand wil in een leeg restaurant eten, en als mensen zien dat het je niet eens lukt om je naasten achter je te krijgen, wekt dat weinig vertrouwen.
- Maak je pitch persoonlijk. Presenteer het als een verhaal. Maak een video, en maak daarvan een centraal element. Crowdfundingcampagnes slagen niet alleen omdat het om gewilde producten gaat maar ook doordat de mensen erachter gepassioneerd zijn. Dus vertel over je passie voor en geloof in je project. Laat zien wie je bent.
- Beloon investeerders. Geef ze bijvoorbeeld korting of andere incentives om ze betrokken te houden. Verwar dit echter nooit met het financiële rendement waar het ze uiteindelijk om gaat.
- Sluit de crowd in je armen. Degenen die in je hebben geïnvesteerd, kunnen je helpen om nieuwe ideeën en producten te testen en misschien zelfs om bepaalde expertise te leveren.