Innovatie, niet alleen op product- maar ook op organisationeel niveau, is belangrijker dan ooit. Hoe creëer je een volledig op innovatie gerichte organisatiecultuur? Hoe krijg je een innovatiecultuur?
Waguih Ishak, divisie-executive en chief technologist bij Corning Research & Development Corporation, heeft een 40-jarige carrière achter de rug in de technologie- en innovatieloopgraven van hightech bedrijven als HP Labs en Agilent Technologies. Dit heeft hij geleerd over hoe je een cultuur kweekt die nieuwe technologieën omarmt, een nooit-aflatende dorst naar kennis heeft en de barrières voor creativiteit en ontdekking zo laag mogelijk houdt.
Creëer de innovatiecultuur
- Doe aan innovatieopvoeding.
‘Grond’ de creatieve mensen in verantwoordelijkheid voor de doelstellingen, centrale focusgebieden, kerncapaciteiten en verplichtingen aan stakeholders van de organisatie. Geef ze vervolgens brede vrijheid om hun werk te doen in dienst van deze parameters. - Breek hiërarchie af.
Open de organisationele ruimte, zodat innovators de barrières en hiërarchieën kunnen omzeilen die zo fnuikend zijn voor de creativiteit. - Stimuleer onconventioneel denken.
Idiote, onredelijke of onrealistische ideeën brengen vaak zeer productieve denkprocessen op gang. - Ga niet ten onder aan indigestie.
Vaak wordt gedacht dat organisaties uitgehongerd worden door een tekort aan goede ideeën en projecten. In werkelijkheid is het meestal andersom: er worden te veel projecten verdeeld over te veel mensen. Laat een R&D-scientist aan maximaal twee projecten werken. - Cultiveer externe relaties.
Is onmisbaar voor het vergaren en verspreiden van kennis. Openheid is essentieel. Nemen én geven.
En uiteraard, tot slot het belangrijkste voor het kweken van een innovatiecultuur: neem de beste mensen in dienst.
Bron: McKinsey Quarterly
Door: Ed Kerkman – redacteur Management Executive