Grote concerns kijken jaloers naar de innovatieve cultuur van startups. Esther Gons beschreef met Dan Toma en Tendayi Viki in hun nieuwe boek De Corporate Startup hoe je als gevestigd bedrijf een succesvol ecosysteem voor innovatie kunt creëren.
Het zijn turbulente tijden. Startups komen met innovatieve businessmodellen brengen complete sectoren aan het wankelen. Veel grote bedrijven kijken er met jaloezie naar. Niet dat die startups nou allemaal zo succesvol zijn, de faalpercentages lopen op tot liefst negentig procent, maar ze beschikken wel over een jaloersmakende snelheid en innovatiecultuur. En dus willen grote bedrijven iets meepikken van die cultuur van startups. Dat kan door ze simpelweg op te kopen. Maar je kunt ze ook proberen na te doen door een eigen, innovatief ecosysteem op te zetten. Een van de auteurs van De Corporate Startup is Esther Gons, co-founder van NEXT.amsterdam. Ze heeft in de afgelopen jaren honderden startups begeleid, maar adviseert ook grote bedrijven hoe zij die startup-cultuur intern kunnen aanjagen. Daar moeten ze ook niet meteen in doorslaan, adviseert Gons nuchter: ‘Ze moeten niet al te drastisch hun kaarten zetten op het ontwikkelen van innovatieve producten. Dus niet alleen inzetten op innovatie maar tegelijk ook doorgaan met het verder optimaliseren van hun huidige activiteiten. Die brengen immers de vereiste omzet binnen.’