De beste manier om geen resultaat te boeken met een nieuw idee is niet beginnen en vernieuwing tegen te houden.
Manieren om alles bij het oude te laten
En zo zijn er nog veel meer manieren waarop je als manager alles bij het oude laat, en geen andere betere resultaten boekt:
- Alles tegenhouden
Het maakt niet uit wie er met de geniale ingeving komt, je doet het niet. Dat geeft alleen maar nieuwe positieve energie en dat moet je niet hebben. - Geen ruimte geven
Ruimte? Dat is iets voor buiten de dampkring. Dat is niks voor jouw mensen. Die moeten productie draaien. Vierkante meters maken. Met de spullen die ze hebben. En met jouw als baas die over hun schouder meekijkt. - Negativiteit
Het is niet goed. Het gaat niet goed. Het wordt ook niet beter. Hou die instelling vast. Want het is niet negatief, maar realiteit. - Demotiveren
Geef je mensen elke dag op hun lazer. Gewoon doen. Als er niks is om ze een uitbrander te geven, kun je ze daarvoor op hun kop geven, want dan doen ze te weinig. Dat zal ze leren. - Ga voor angst
Jij bent de koning en mensen moeten voor je sidderen. Als jij binnenkomt buigt iedereen nederig het hoofd. Daarmee zorg je ervoor dat niemand je lastigvalt met waanzinnige dingen als vernieuwing en innovatie. - Controleer
Loop als een gevangenisbewaker over de afdeling. Voer minstens elke dag een rapportagemoment in. Sta bij de deur om te kijken of iedereen op tijd is, en houd de deur op slot totdat het tijd is om weg te gaan. Hert mantra ‘Vertrouwen is goed, maar controle is beter’ beheers je tot in de perfectie. - Werk is werk
Werk is werk en niet privé. Verbied mensen om over privédingen te praten. Dat doe je maar in je eigen tijd. Werk is om keihard te werken. En mobiele telefoons levert iedereen in. Bellen kan met de bureautelefoon, en de gedraaide nummers controleer je als baas natuurlijk. - Verander de regels
Nee, niet in overleg, maar wel tijdens het spel. Je geeft mensen doelstellingen, en als ze die dreigen te halen, verander je de doelstellingen. Dat soort dingen doe je aan de lopende band. - Het is hun schuld
Dat er geen vernieuwing is, is hun schuld. Het geeft niet wie ‘hun’ zijn, maar het is wel hun schuld. Niet de jouwe. Natuurlijk niet de jouwe.
Door: Eduard van Brakel
Eduard van Brakel is eindredacteur van Management Impact. Samen met hoogleraar Bas Kodden schreef hij het boek: Leidinggeven is omgekeerd opvoeden.