Alles 10x zo goed maken. Dit principe is de kern van hoe Google innoveert: probeer iets minstens tien keer te verbeteren in plaats van één tiende – dus minstens 1000% en niet 10%. Alle deelnemers schrijven hun ideeën individueel op voordat ze als groep weer bij elkaar komen en beslissen welke ideeën worden opgepakt.
Daarbij houden ze zich aan zes richtlijnen:
- Bouw voort op elkaars ideeën met ‘ja, en…’ in plaats van ze neer te halen met ‘nee, maar…’.
- Genereer veel ideeën. In deze fase in kwantiteit belangrijker dan kwaliteit, dus laat iedereen zich echt uitleven.
- Maak headlines. Als je een idee in maximaal zes woorden beschrijft, helpt dat enorm om het te verhelderen.
- Beelden zeggen het meestal beter dan woorden en zijn moeilijker verkeerd te interpreteren.
- Denk groot. Vraag om gedurfde, ongeremde ideeën – dit is het ’10 x’-element – en niet om incrementele oplossingen. Het kan niet gek genoeg zijn.
- Schort beoordeling op. Beoordeel ideeën niet tijdens het brainstormen maar geef ze tijd en ruimte om te groeien.
Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive