Als 3D-printers écht terrein gaan winnen, gaan straks complete waardeketens overhoop. Doordat 3D-printers steeds goedkoper worden en dankzij snelle open-source ontwikkelingen, zie je ze niet meer alleen in de mainstream maakindustrie maar ook – juist – steeds meer in kleine designbedrijven. Op termijn zullen zelfs huishoudens liever investeren in een 3D-printer dan dat ze steeds dezelfde producten blijven kopen.
Nieuwe waardeketens
Vooral in trendgevoelige fast changing consumer goods en waar snelheid een cruciale rol speelt, gaat het roer om. Dit zal de waardeketen en supplychain van menig bedrijf ingrijpend veranderen – zeker als het gaat om kleine, ‘eenvoudige’ producten (sieraden, muziekinstrumenten, sportartikelen). Maar ook in de foodsector, bij restaurants en in de kledingindustrie wint de printer terrein, al is het maar om te besparen op de dure factor arbeid. Ook de inzet in lagelonenlanden en de goedkope import van ver (denk China) nemen af als kleine firma’s en huishoudens zelf bepaalde producten kunnen gaan printen (denk speelgoed).
Van mondiaal naar lokaal
De verspreiding van 3D-printers is vooral te voorzien bij kortere, lokale waardeketens die in handen zijn van veel spelers en waar dicht bij de eindgebruiker wordt geproduceerd. Ook firma’s die intermediaire producten maken liggen in de vuurlinie. Vrachtschepen installeren al printers aan boord om onderweg razendsnel reserveonderdelen te printen. Maakbedrijven die werken met natuurlijke materialen (hout, leer) of grondstoffen (olie) lopen het minste gevaar. Ze worden juist nog belangrijker, omdat ze aan veel meer spelers kleinere hoeveelheden ruwe materialen moeten gaan leveren.
Bron: Journal of International Business Studies
Door: Eduard Kerkman