Het Business Model Canvas wordt wereldwijd in hoog tempo geadopteerd. Belangrijkste reden is dat het model voorziet in een gemeenschappelijke taal voor strategie en innovatie.Businessmodellen voortdurend vernieuwen.
Volgens CEO Patrick van der Pijl van Business Models Inc. bestaat er een groeiende behoefte aan continue vernieuwing van businessmodellen. Bedrijven moeten namelijk razendsnel schakelen en meteen kunnen testen of de aannames in hun nieuwe modellen in de praktijk nog wel werken.
Mede daardoor hebben bedrijven als Nestlé en Mastercard, maar ook start-ups, middelgrote en kleine bedrijven, de methodiek van het Canvasmodel omarmd. Het boek Business Model Generatie is met 1 miljoen verkochte exemplaren en 5 miljoen downloads daarom internationaal zeer populair.
Deelnemers van het onderzoek onder 1300 gebruikers van het Canvasmodel uit een groot aantal sectoren gaven aan dat het model leidt tot betere strategische gesprekken en ideeën. De toepasbaarheid van het model blijkt zeer breed.
5 strategische kwesties
Ook Kay Plantes, auteur van Beyond Price: Differentiate Your Company in Ways that Really Matter, is het eens met de stelling dat de enige manier om de bedrijfswinsten te beschermen voortdurende vernieuwing van het gebruikte businessmodel is. Traditionele manieren voor winstcreatie zoals kostenbeheersing en marketing volstaan niet meer. We leven nu ook in een tijd van toenemende globalisering, prijstransparantie (door het internet) en consumentenmacht.
Kay Plantes ziet dan ook continue aanpassing van het businessmodel als de kern van het strategisch nadenken over de toekomst van de organisatie. Dat wil zeggen dat steeds opnieuw nagedacht moet worden over de vijf belangrijkste strategische vragen:
1. Wat is onze targetmarkt ?
2. Welke reikwijdte willen we creëren voor onze producten en diensten?
3. Met welke waardecreatie kunnen wij klanten voor ons winnen?
4. Hoe kunnen we het de concurrent zo lastig mogelijk maken ons te kopiëren?
5. Hoe definiëren we de succesfactoren voor winstcreatie en betrouwbaarheid?
En vergeet niet: het is een vrije markteconomie, elke branche kent zijn eigen faalbedrijven. Ze vernieuwden niet tijdig hun businessmodel – een kwestie van survival of the fittest.
Bronnen: innovationmanagement.se en Business Models Inc.