Het is weer bijna zover, de vakanties zijn voorbij en we gaan weer – al dan niet hybride – aan het werk. En dan begint het gezeur. Al die medewerkers die dingen anders willen, die de vakantie hebben gebruikt om waanzinnige plannen te bedenken die rechtstreeks indruisen tegen wat jij als manager bedacht hebt. Medewerkers die zelf willen sturen, omdat ze veilig naar Zuid-Frankrijk hebben gereden. Medewerkers die meer thuis willen werken omdat hen dat wel is bevallen. Dit soort gedoe wil je niet hebben, dus hier heb ik wat tips om jouw werknemers weer snel in het gareel te krijgen.
Verplicht iedereen op kantoor te komen
Iedereen moet stipt om 08.30 uur op kantoor zijn. Om jouw leiderschap te bevestigen hou je een toespraak over de doelen die gehaald moeten worden, Â welke rapportages ingevuld moeten worden, hoe je de dagelijkse update van het aantal gewerkte uren wil ontvangen, en wil je van iedereen horen hoe zij denken bij te dragen aan jouw plannen, binnen het gegeven dat jij de bepalende factor bent.
Thuiswerken is uit den boze
Thuiswerken mag, maar dan alleen in de vrije tijd van de medewerker. Tussen 08.30 en 17.00 uur wordt er op kantoor gewerkt, en hard gewerkt. Buiten die uren mag er wel worden thuisgewerkt, natuurlijk, maar dat is een vrije keus, en daar staat dus niets tegenover. Medewerkers moeten buiten kantooruren overigens wel bereikbaar zijn voor jou.
Webcam aan
Als medewerkers onverhoopt wel thuis moeten werken omdat de overheid dat verplicht, dan moeten ze de webcam aan hebben staan en heel de dag ingelogd zijn in Zoom of Teams, zodat iedereen elkaar in de gaten kan houden. Ben je weg van je plek? Dan vraag je daar vooraf toestemming voor, en het wordt bijgehouden hoe lang je niet achter de webcam aan het werk bent. Die tijd haal je weer in, of wordt afgetrokken van je vakantiedagen.
Groepsstraffen
Een voor allen, allen voor een. Dat motto spreekt jou aan als manager, vooral als het mis gaat. Een fout van een collega komt op het conto van alle collega’s. Handelt de receptioniste de telefoontjes niet binnen de gestelde tijd af, dan krijgt de marketeer geen bonus. Zo werk je aan een cultuur waar iedereen elkaar scherp houdt en waar jouw mensen zich als team verantwoordelijk voelen.
Verbied vernieuwing
Er is maar 1 iemand die vernieuwing initieert en dat ben jij. Leuk al die plannen die zijn uitgedacht op de camping aan het Gardameer, maar daar heb je natuurlijk niks aan. Utopische ideeën over zelfmanagement, zelfsturing en andere waanzin zijn aan jou niet besteed. Nee, je haalt juist de teugels aan. Vroeger was het zo gek nog niet, met al die prikklokken, werken op zaterdag en onfeilbaar management dat wel wist wat het beste is voor het personeel. Vernieuwing in die richting is, vernieuwing die je wél kan waarderen. De rest is moderne onzin.
Controle is beter
Hartstikke mooi dat die medewerker zelf heeft besloten om privé een hypotheek af te sluiten. Maar werken we hier met hypotheken? Nee hè? Dus dat heeft geen relatie met het werk. Hier moeten medewerkers gewoon overal toestemming voor vragen. Aan jou dus. Want jij bepaalt of je medewerkers wat mogen doen, of ze iets nodig hebben, en wanneer ze het nodig hebben. Zelf beslissen? Dat doen ze thuis maar, daar lijken ze het te kunnen, maar je gaat als manager geen risico lopen dat medewerkers het verkeerde beslissen en zo het bedrijf benadelen. Want dat laatste doen ze als ze de kans krijgen.
Communicatie is een afdeling
Communicatie is een afdeling die persberichten maakt en de website bijhoudt, en dus geen onderdeel van jouw takenpakket als manager. Zeker vlak na de vakanties, als de teugels worden aangehaald beperkt jouw communicatie zich tot het formuleren van doelstellingen voor afdeling en medewerker, en het geven van dienstopdrachten. ‘Als ik jouw mening wil, dan geef ik hem wel’, is wat je tegen jouw mensen zegt, ‘want ik ben hier de baas.’ Als ze dat maar weten!
Op deze manier zorg jij er als manager voor dat je niet snel overbodig wordt en dat jouw mensen jou nodig hebben om hun werk goed te doen. Want jij bepaalt wanneer het goed is. En dat verschilt per dag, per geval. Zo kunnen we weer aan het werk met zijn allen, zonder al die idioterie die mensen bedacht hebben op vakantie. Verboden zou het moeten worden, van die managementondermijnende plannen.
Door: Eduard van Brakel
Eduard van Brakel is eindredacteur van Management Impact. Hij schrijft over leiderschap, leidinggeven, Defensie, en interviewt vaak. Soms is hij satirisch bezig. Samen met professor Bas Kodden schreef Van Brakel het boek Leidinggeven is omgekeerd opvoeden.