Snel aanpassen aan nieuwe omstandigheden vraagt soms zelfs een nieuw businessmodel. Maar hoe kies je het voor jou beste model?
Groupon was vijf jaar geleden het snelst groeiende internetbedrijf. Ooit. Onlangs maakte datzelfde Groupon bekend dat het tien procent van zijn personeel moet ontslaan. Er blijkt maar weer eens uit dat bedrijven die gisteren excelleerden, morgen op hun retour, of zelfs failliet kunnen zijn.
Kritisch kijken naar je Businessmodel
Alle reden dus om nog eens kritisch naar je huidige businessmodel te kijken. Voldoet het nog wel? En wat is het beste businessmodel voor jouw bedrijf? De keuze is reuze.
Er zijn namelijk tientallen businessmodellen, het ene nog ingenieuzer dan het andere. Een bekend model om een businessmodel te beschrijven is het ‘Business Model Canvas’, van Alex Osterwalder, zoals beschreven in zijn boek. ‘Maar let wel: hét beste businessmodel bestaat niet. Hooguit kun je het beste businessmodel voor jouw bedrijf kiezen’, zegt Patrick van de Pijl, ceo van Business Models Inc., dat bedrijven op basis van het ‘Business Canvas’ adviseert.
Wat het beste businessmodel voor jouw bedrijf is? Dat hangt af van enkele factoren. Van der Pijl (foto) raadt aan om met zes factoren rekening te houden:
- Laat je leiden door jouw visie.
- Let op de context.
- Gebruik de nieuwe mogelijkheden.
- Weet waar je kracht ligt.
- Toets je businessmodel aan de klanten.
- Kies voor gemak.
Bron en meer informatie: Jan Bletz op site van MT.